Sabina Ddumba övervinner eldsvådor

Foto: Suvad Mrkonjic
Det blir inte alltid som man tänkt sig. Men det blir oftast bra ändå.
MUSIK

KONSERT Ett brandlarm. En halvfull lokal. Premiärnerver. Förutsättningarna för Sabina Ddumba är inte de bästa.
Ändå – eller kanske just därför – blir det en konsert att minnas.


Sabina Ddumba
Turnépremiär: Kalmarsalen, Kalmar. Publik: 420. Längd: 2 timmar och 15 minuter med brandövning i mitten. Bäst: ”Effortless”. Den låter som en soulklassiker i kväll. Sämst: ”Viktigt meddelande. En brand har utbrutit i byggnaden”.


KALMAR. När Seinabo Sey slog igenom gjorde hon det med den lätt ålderskrisande ”Younger”.

Kompisen och kollegan Sabina Ddumba gjorde detsamma med motsatt perspektiv. I hittills största hiten ”Not too young” ville Fisksätra-artisten inte höra talas om vuxnas predikan: ”They ask me all these questions/Give me these lectures/It's getting old.”

Vid middagsbordet i ”Så mycket bättre” gjorde hon klart att hon avskyr när folk pekar på hennes unga ålder. Samtidigt delade hon med sig av livserfarenheter som gav bilden av en 23-åring som är äldre i sinnet än så.

”Not too young” framstår lika mycket som programförklaring som singel.

Även i karriären har Sabina Ddumba hunnit mycket. Vunnit prestigefyllda priser och körat bakom Katy Perry. Precis som syster Seinabo bidade hon sin tid med att släppa singlar i två år innan albumdebuten ”Homeward bound” kom. Och den lät just så mogen som man kunde vänta av en artist med Ddumbas pondus, om än lite strömlinjeformad.

I ståtliga Kalmarsalen har hon premiär för den omfattande konserthusturné som så ofta följer en ”Så mycket bättre”-medverkan.

Det är lite glest i den luftiga lokalen. I suggestivt ljus skrider Sabina Ddumba in på scenen i tudelad divapäls, till hälften svart, till hälften vit. Med sig har hon en lyxig kvartett och en liten gospelkör om tre. Alla inblandade är klädda som ett schackbräde och tävlar med The Hives om att vara Sveriges mest svartvita band.

Frontkvinnan erkänner sällsamma premiärnerver genom en teatralisk skakande rörelse.

Hon har ingenting att oroa sig för.

Sabina Ddumba på scen är faktiskt en än mer helgjuten upplevelse än på album. Hon och bandet skapar en 80-talsfunkig stämning som för tankarna till Blood Orange. Det är som om hennes rötter i soulen träder fram tydligare när musiken framförs live. Ddumba sjunger snyggt, ibland tillbakahållet, ibland med allt hon har mot en fond av tjusigt ljus och laser.

Jag föredrar alla dagar i veckan den ursvängiga versionen av Michael Jacksons ”Rock with you” framför ”Så mycket bättre”-tolkningarna. Ty jag är av den kontroversiella åsikten att Sabina Ddumba är ämnad för annat som artist än att tolka Uno Svenningssons samlade verk.

Den enda av låtarna från programmet som verkligen fungerar är bisarrt nog Sven-Ingvars ”Två mörka ögon” i rivig retrosoulskrud. Egna ”Loyal royal” är en annan självlysande höjdpunkt.

En timme in i spelningen – mitt i den ystra allsången i just Michael Jacksons ”Rock with you” – går brandlarmet.

En lång ofrivillig rökpaus med Kalmarsunds isvindar i ansiktet är naturligtvis inte optimalt för en konsert som just blivit varm i kläderna.

Men 40 minuter senare står Sabina på scenen och sjunger debutsingeln ”Scarred for life” i rött skälvande ljus som om inget hänt.

Och det har det ju faktiskt inte.

När en urstark ”Not too young” går över i ett gospelcrescendo och en alldeles viktlös ”Effortless” gör detsamma känns det som om Sabina Ddumba kan övervinna vadsomhelst.

LÄS FLER KONSERTRECENSIONER HÄR!

Tre saker du inte visste om Sabina Ddumba 00:34
ARTIKELN HANDLAR OM