Skivrecensioner

David Ritschard har gjort ett av årets album

Av: 

Håkan Steen

David Ritschard: outlawcountry, gröna linjen style.
David Ritschard: outlawcountry, gröna linjen style.

MUSIK

ALBUM David Ritschard är redan världsberömd countrycrooner i hela Bajen-land. Med ”Blåbärskungen” förtjänar han en betydligt större publik än så.

Betyg: 4 av 5 plus
David Ritschard
Blåbärskungen
United Stage/Border

COUNTRY/SOUL I Max Lundgrens klassiska ungdomsböcker om Åshöjdens BK är Blåbärskungen både byns och den kämpande lilla fotbollsklubbens starke man, den ofrånkomliga Krösus Sork-figuren i en berättelse om vikten av solidaritet och sammanhållning.

När David Ritschard i öppningsspåret på sitt andra album sjunger att hans vänner har börjat kalla honom för just Blåbärskungen handlar det givetvis inte om att han blivit girig och egoistisk. Snarare rör det sig om en högst kamratlig pik.

Sedan albumet ”Brobrännaren” för två år sedan har 32-åringen nämligen inte bara hunnit bli världsberömd i hela den sydliga del av Storstockholm som brukar kallas Bajen-land. Allt fler som vet att uppskatta något så sällsynt som känslosam, välformulerad, klassmedveten och inte minst underhållande country på svenska hittar nu till Huddinge-sonens musik.

Som medlem i banden The Green Line Travelers och Spinning Jennies är Ritschard redan något av en veteran på den samtida inhemska countryscenen, men ”Blåbärskungen” har alla förutsättningar att nå en betydligt bredare publik.

För det är både hans tveklöst bästa och musikaliskt mest vidsynta samling låtar, som lyfter in såväl gedigna skopor soul som en befriande nukänsla, utan att respekten för traditionen någonsin riskerar att gå förlorad.

Och traditionen är lika bortglömd som den är genuint svensk. I den redan hyllade singeln ”Sverigerocken” från i somras refererar han, logiskt nog, till Lena Anderssons countryanstrukna 70-talsschlager ”Är det konstigt att man längtar bort nån gång”. Allra främst kliver Ritschard ännu mer än tidigare fram som arvtagare till Alf Robertson.

På samma sätt som Robertson berättade sina hjärtknipande vardagshistorier på okamouflerad göteborgska skildrar ”Sveriges Johnny utan cash” på bredaste Söder om Söder-dialekt sitt och sina vänners liv av obetald övertid, komplicerade relationer, sorg, saknad och den bitterljuva njutningen i en ”knullcigarett” innan frukost i ett nyskrubbat kök.

När så mycket i vår tid handlar om att bara visa upp sina allra mest lyckade sidor är det något närmast helande i att höra dessa sånger om livet så som det egentligen ter sig för de allra flesta. I Sverige är det nästan bara Joel Alme och Hjelle som har en liknande blick.

Dessutom levererar Ritschard sin lyrik med croonerns känsla för dynamik och subtila skiftningar, backad av elegant arrangerade stråkar och ömsint pedal steel.

”Blåbärskungen” är således allt annat än ett countryalbum för de redan troende. Det är ett av årets svenska album, alla kategorier.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik


ANNONS EXTERN LÄNK

SISTA CHANSEN – Jätterea på supersäljarna inom TV. Spara tusenlappar. Köp här

Komplett.se

Publisert:

LÄS VIDARE

Ett farväl som visar varför Abba var bäst

ÄMNEN I ARTIKELN

Skivrecensioner

Musikrecensioner

Musik

David Ritschard

Joel Alme

Lena Andersson

Systembolaget