Gessle från Kung av sand till Queen of rain

Foto: Anton Corbijn
Musiken på ”Small town talk” är personlig, återblickande och subtil.
MUSIK

ALBUM När Per Gessle översätter fjolårets två Nashville-inspelade soloalbum till engelska går musiken från Gyllene Tider till Roxette i ett kick.


Per Gessle
Small town talk
BMG/Warner


POP Man skulle, lite svepande, kunna dela in Per Gessles musik i två olika genres. När han sjunger på engelska och när han sjunger på svenska. Eller, ja, ännu mer förenklat: Roxette och Gyllene Tider.

Roxette är regn mot fönsterrutor och Gyllene Tider romantiska somrar.

Vad som fascinerar när Gessle nu översätter fjolårets två Nashville-inspelade soloalbum ”En vacker dag” och ”En vacker natt” till engelska med hjälp av låtskrivaren Sharon Vaughn är hur snabbt musiken byter skepnad. Trots att det är samma låtar, samma instrumentering. Hur musiken liksom går från ”Kung av sand” till ”Queen of rain” i ett kick.

Den på förhand överlägset mest haussade låten på albumet är titelspåret ”Small town talk” (”Småstadsprat”) med en influgen Nick Lowe i rollen som Lars Winnerbäck. Resultatet låter som en oerhört trevlig workshop två pop-professorer emellan. Jag kan tänka mig att samarbetet placerar sig ganska högt när konnässören Gessle en dag ska summera karriären.

Som nästan alltid när musik översätts blir viss styltighet oundviklig, i synnerhet om man hört låtarna i original. Men countrypop är – alldeles oavsett språk – en värdig kostym för Per Gessle att försiktigt åldras i.

Känslan är att han kommit till en punkt där han befriad från pressen att skriva världshits bara kan unna sig att ha kul och följa sitt hjärta och sin skivsamlings kreativa kompass. Musiken på ”Small town talk” är personlig, återblickande och subtil. Den påminner i all sin chosefrihet om Roxettes obskyra turnéalbum ”Tourism” från 1992.

I höst ger sig Gessle ut på Europaturné i avsaknad av, men påhejad av Marie Fredriksson. På repertoaren står Roxette-låtar, men även några nummer från det här albumet. ”The finest prize” skulle sitta som en smäck bredvid ”Cinnamon street”.
BÄSTA SPÅR: ”It came too fast”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

ARTIKELN HANDLAR OM