Livenostalgi från Imperial State Electric

Foto: Pressbild
Imperial State Electric dammar av en gammal 70-talstrend genom att släppa ett livealbum på vinyl.
MUSIK

ALBUM Imperial State Electrics dubbel-livealbum ”Anywhere loud” är en resa tillbaka i tiden.


Imperial State Electric
Anywhere loud
Psychout/Sound Pollution


ROCK ”You wanted the best and you got it. The hottest band in the world: Kiss!”

Så lyder introt på Kiss genombrottsalbum ”Alive!” från 1975 som är ett av de mest hyllade livealbumen genom tiderna. Dessutom en skiva som för mig är lika förknippad med barndomen som Astrid Lindgren-böcker, bråk med brorsan och kalaspuffar.

Nicke Andersson (The Hellacopters, ex-Entombed med flera) är en uttalad Kiss-fanatiker som nog hade en liknande barndom. Med reservation för att han eventuellt är en Cornflakes-kille.

Imperial State Electric, Nicke Anderssons musikaliska skötebarn, går i de spandexklädda idolernas fotspår och släpper ett dubbel-livealbum på vinyl, med material från fullsatta shower i Stockholm, Madrid och Tokyo.

Visst lyser likheterna med ”Alive!” igenom även musikaliskt. Särskilt i ”Just let me know” och ”Stay the night”.

”Anywhere loud” som helhet är däremot betydligt mer återhållsam och mindre extravagant än ”Alive!” och andra ikoniska livealbum från 70-talet, som Thin Lizzys ”Live and dangerous” eller Deep Purples ”Made in Japan”.

Även om dubbellivealbum tillhör en svunnen tid känns ”Anywhere loud” oerhört rätt just nu. Vinylskivan har åter blivit på modet. Samtidigt känns den en retroaktiga rock som Imperial State Electric så framgångsrikt har experimenterat med i snart tio år hetare än någonsin.

Men trots den varierade låtlistan som spänner sig från en energistinn cover på punkbandet The Dead Boys ”Sonic reducer” till diskret countryflörtande på ”Break it down” blir skivan i korta stunder lite enformig.

”Anywhere loud” lär garanterat få livealbumkonnässörers munnar att vattnas likt Pavlovs hundar. Också hos gemene rockfantast med förkärlek för organisk ljudbild och svalt intresse för felfria studiotagningar.

Luta dig tillbaka i fåtöljen, sätt på dig dina bästa hörlurar, blunda och njut av nostalgin.

”Anywhere loud” är det närmaste du kommer till en tidsmaskin.
BÄSTA SPÅR: ”Throwing stones” avslutar plattan på bästa tänkbara vis.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!

ARTIKELN HANDLAR OM