Norlie & KKV har inte ens melodierna kvar

avNatasha Azarmi

Foto: Ninja Hanna
Duon har gjort ett album som bygger mer på algoritmer än känslor.

ALBUM På sitt tredje album har Norlie och KKV lagt sina svängiga hits åt sidan och i stället fokuserat på allt som är generiskt.


Norlie & KKV
”Se på oss”
SFKV Music/Universal


POP Det går inte att förneka att Norlie & KKV alltid haft ett öra för medryckande melodier. Du behöver bara lyssna på ”Ingen annan rör mig som du” eller ”Tröjan du hatar” en enda gång för att aldrig få ut dem ur hjärnan igen.

I dag låter det som att en AI-robot tagit fram musiken.

”Se på oss” är så förutsägbar att den snarare verkar vara byggd på algoritmer än känslor. Här finns ett överflöd av anonyma beats, billig autotune och monotona melodier.

För att nå fram på svenska behöver man dessutom vara hudlöst ärlig eller ha en briljant känsla för ord. Men Sonny Fahlberg och Kim Vadenhag klämmer in platta försök till ett vemod och mörker som de inte kan behärska.

Texterna, som genomgående handlar om att göra slut, är både svaga och opersonliga. Duon sjunger saker som ”Yeah, yeah/Du är way för mycket drama” och ”Jag var kär, det kändes som på film/Så jag gick all in”.

De lyckas någorlunda på ”OMG”. Låten har tillräckligt mycket sväng för att bli skivans minst tråkiga stund.

Men när Norlie & KKV i nästa låt sjunger ”Det är så lågt, så lågt, så lågt, så lågt” lyckas de beskriva hela albumet väldigt bra.
BÄSTA SPÅR: ”OMG”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

ARTIKELN HANDLAR OM

Pop

Musik