Molly Sandén pendlar mellan skakigt och explosivt

avNatasha Azarmi

1 av 3 | Foto: MARCUS ERICSSON
Molly Sandén på Lollapalooza.

LOLLAPALOOZA Ljudet är för svagt för hennes stora röst.

Men när Molly Sandén drar ner tempot och kommer till sin rätt blir hon magisk.


Molly Sandén
Plats: Tower Stage, Lollapalooza, Stockholm. Publik: Ingen siffra, men en stor del av festivalen. Längd: En timme. Bäst: ”Sand”. Sämst: Med risk för att låta tjatig: ljudet.


Uppbrott föder musik. Det är ingenting nytt.

Det är desto mindre vanligt att en artist vänder ut och in på sitt krossade hjärta och lämnar lyssnaren totalt handfallen.

När ”Det bästa kanske inte hänt än” kom tidigare i vår jublade kritikerna unisont.

”JO, DET BÄSTA HAR HÄNT!”, skrev de i versaler.

Albumet var ju tveklöst Molly Sandéns bästa någonsin.

Som liveartist är hon precis lika hudlös.

”Jag kommer vara sjukt privat här i kväll. Men det handlar inte om honom eller om oss eller ens om mig. Den här kvällen handlar om er”, säger hon.

Hon sätter sig vid scenkanten och sjunger ”Utan dig”. Den blottande balladen slutar som en duett med körsångerskan Melinda De Lange. När de kramar om varandra efteråt vill jublet inte ta slut.

Molly Sandén rör sig mjukt och självsäkert över scenen. Hennes röst är fläckfri, tung av både styrka och smärta. Men den drunknar stundvis i det halvkassa ljudet.

Under ”Ingen som jag” slutar till och med mikrofonen att fungera.

Men det tar sig. ”Rygg mot rygg” och ”Den som e den” blir ett soundtrack för alla krampande hjärtan i publiken. Festivalbesökarna dansar vilt med armarna i luften.

Sandén är ändå som starkast i de lugna låtarna. Varje gång hon drar ner tempot kommer rösten till sin rätt.

I ”Rosa himmel” är den gudomlig. Varje utdraget ”hmmmm” är gåshudsframkallande.

Precis som i vackra balladen ”Sand”. Artisten tar i så att hon faller ner på knä och tittar sin publik djupt in i ögonen. De sjunger tillbaka det starkaste de kan.

Då är Molly Sandén fullkomligt magisk.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

ARTIKELN HANDLAR OM