Skivrecensioner

Veckans singlar: mysiga hemmakvällar och moderna killar

avPer Magnusson

SINGLAR Musik för solopartyn, mer sårbarhet och mindre muskler, typiskt gapig alternativrock och ett stycke pepparkakssoul – veckans singlar.


Carly Rae Jepsen
Party for one
School boy/Universal
POP För snart ett decennium sedan läste jag en artikel i en brittisk helgbilaga med rubriken ”Staying in is the new going out”. En tilltalande slogan för oss latmaskar som tycker att det är mödosamt att ta oss ut. Sedan dess har det blivit betydligt svårare att ha en utekväll hemma. Aldrig har påminnelserna om vilken fantastisk gemenskap och social eufori precis alla andra upplever på mer exotiska platser varit så många och nära till hands. Det som internetgenerationen kallar för ”FOMO” (”Fear of missing out”). Kacey Musgraves sjunger om fenomenet på årets bästa album – i låten ”Lonely weekend”: ”I keep lookin’ at my phone, puttin’ it back down/There’s a little part of me that’s got the fear of missin’ out”.

Nu har hemmakvällen fått en ny lovsång. Carly Rae Jepsens ”Party for one” – hämtad från ett album som kommer nästa år – är en hymn till den svåra, men ädla konsten att hänga med sig själv. Jepsen behärskar den – liksom den lika ädla konsten att göra popmusik som tvingar dig att höja volymen två snäpp när refrängen kommer. Trots att du är alldeles ensam.



Troye Sivan
Somebody to love
Universal
POP I nya numret av I-d intervjuar popstjärnan Harry Styles ”Call me by your name”-skådespelaren Timothée Chalamet, aktuell med nya filmen ”Beautiful boy”. De tu talar om allt mellan himmel och jord – sociala medier, livets mening och den nya mansrollen. Harry Styles – som växte upp med en mamma och en syster och Timothée Chalamet som gjort till sin raison d'être att porträttera androgyna killar – är båda på olika sätt representanter för en ny generation moderna män.

De borde även ha haft med artisten Troye Sivan på länk från Australien. Tidigare i år sjöng han djärvt om ung queerkärlek på lysande albumet ”Bloom”. Nu har han spelat in en Queen-cover, den sista i raden av tolkningar som tangerar premiären av filmen ”Bohemian rhapsody”. Sivan gör den till sin alldeles egen. Börjar bombastiskt i en syndig kyrka, mellanlandar i Frank Oceans lo-fi-land och slutar med ett a cappella-crescendo. Det finns hopp.



Imagine Dragons
Machine
Kidinacorner/Universal
ROCK Vissa saker i livet är svåra att förstå. Klimatförnekare, miraklet med ett nyfött barn – och det amerikanska rockbandet Imagine Dragons enorma popularitet. I en tid när rockband är svårt utrotningshotade – det kan inte ens den mest hårdhudade klimatförnekaren bestrida – verkar Las Vegas-kvartetten prenumerera på en plats på topplistorna. När bandet spelade på Globen i våras häpnade jag av den strida ström människor som var på väg dit.

”Machine” är bandets senaste låt och ett smakprov från kommande albumet ”Origins”. Omslaget är en pastisch på Pink Floyds skiva ”The division bell” från 1994. Exakt vad Imagine Dragons vill säga med det är oklart.

Vad jag kan sträcka mig till att skriva under på är bandets känsla för att klä radiohits som lika gärna kunde tillhöra Lady Gaga i rockkostym. Så som de gjorde på faktiskt inte så pjåkiga ”Thunder”, min favorit-Imagine Dragons-låt. Här klär de emellertid sina melodier i Halloween-dräkt från Buttericks.



Mariah Carey
A no no
Epic/Sony
R’N’B Snart är det är den tiden på året igen. När det glittriga introt till ”All I want for christmas is you” ljuder över varenda paniskt trånga och sönderstressade varuhus. 3 december tar Mariah Carey dessutom fjolårets julturné med samma namn till Göteborg och Scandinavium. Men Mariah har mer i sin säck än så. Två veckor innan Sverige-besöket släpps nya albumet ”Caution” med gäster som Blood Orange, Ty Dolla Sign, Gunna och Slick Rick. Vi har redan hört ”GTFO” och ”With You” och här kommer den tredje singeln.

”A no no” är ingen jullåt, även om Mariah ringlar sin röst som glasyr över en pepparkaka. Texten är däremot typiskt besk. Carey säger nej till en kille på både engelska och franska och vänder uppfriskande på trötta könsroller när hon samplar en gammal Biggie-vers: ”He’s a slut, he’s a hoe, he's a freak/Got a different girl every day of the week”. Låten må bygga på en Lil’ Kim-sampling men känns allra mest som en hommage till TLC:s ”No scrubs” i klassisk Mariah-förpackning.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik


ARTIKELN HANDLAR OM