Med rätt reklam kan allt gå in på listan

MUSIK

Dr Hook, Shakira, soundtracket till "Sagan om ringen"...

Ibland är det lätt att tro att det skulle gå att få upp precis vilken skiva som helst på listan, bara marknadsföringen var den rätta.

Dr Hooks skivbolag kan sin marknadsföring.

- En hitlista är bara ett mått på skivbolagens effektivitet. Den visar hur många exemplar en skiva eller singel säljer under en begränsad period, inget annat, sa Jason Pierce i Spiritualized när min ärade kollega Markus Larsson intervjuade honom i höstas.

Med Håkan Hellströms utsökta vis-ep i topp på singellistan för andra veckan i rad och ännu en förstaplacering på albumlistan för "kritikerbandet" Weeping Willows är jag alls inte säker på att de är hela sanningen.

Men tittar jag på veckans listor förstår jag ju precis vad Pierce menar.

Vi har en samling med gamla sunkiga Dr Hook-hits från 70-talet på albumlistans sjunde plats. Inbilla mig inte att det handlar om något annat än att lyckad tv-reklam fått nostalgiska 45-åringar att gå ut och köpa om sina gamla bortglömda vinylfavoriter på cd.

En annan gammal sanning är att stort lätt blir större. Såna som Shakira, Anastacia och Nickelback sågas av svenska kritiker men är mega i USA.

Hundra flugor kan inte ha fel, eller hur var det?

The Hives på

topp tio i England! När ska Sverige vakna?

Håkan Steen