Lika mycket musik som förvirring

Markus Larsson har lyssnat på Bear Quartets ”Ny våg”

MUSIK
Foto: A WESTSIDE FABRICATION
The Bear Quartet.

THE BEAR QUARTET

Ny våg (A West Side Fabrication/MNW)

Det enda ”Ny våg” har gemensamt med Bear Quartets tidigare album är att titeln som vanligt innehåller bokstaven ”y”.

De tjuriga norrlänningarna vänder annars publiken ryggen, slår sönder låtarna med skumma ljud och rå Sonic Youth-feedback och presenterar lika mycket förvirring som musik. Bear Quartet skakar således fram en 14 minuter lång distorsionshymn, pendlar mellan att sjunga på svenska och engelska och låter Alexandra Dahlström läsa en dikt i ”Tuna”. Större delen av låtmaterialet är för övrigt instrumentalt.

Det är givetvis aldrig ointressant. Men trots att det kompromisslösa och experimentella alltid varit nödvändigt för att Bear Quartets kreativa blod ska fortsätta koka, blir det aldrig lika angeläget som när de koncentrerar sig på mer fokuserade och enkla låtar.

För det är väldigt få svenska artister som skrivit lika trasiga, självlysande och oemotståndliga melodier som Bear Quartet. I skrivande stund kommer jag bara på tre namn, Nicolai Dunger, Stina Nordenstam och Kristofer Åström. Och om ”Ny våg” är ett nödvändigt steg åt sidan för att gruppen ska lyckas återfinna den formel som präglar mästerverk som ”Before the trenches”, ”Machine gun” och ”Number” - den bästa låten från nya skivan, tillika en av årets singlar hittills - kan jag se skivan som ett intressant och bra misslyckande i väntan på kommande stordåd.

Lyssna!

Markus Larsson