Stjärnor gör reklamfilm

– För att sälja fler skivor

Foto: AP
Madonna.
MUSIK

Med dalande skivförsäljning överger stjärnorna gamla ideal.

Nu är det plötsligt okej att sälja sig till reklambranschen.

Madonna, Kid Rock, och till och med Elvis Presley gör det.

– Etiken har förändrats. Det är väldigt sällan vi hör någon säga ”Aldrig i livet” likt REM gjorde för några år sedan, säger tidningen Spins redaktör Greg Milner.

Attitydförändringen har en enkel förklaring: Pengar.

Den vikande skivförsäljningen ger artisterna sänkt lön.

Sting har gjort det

Samtidigt har flera konstaterat att försäljningen ökar när deras låtar är med i reklamfilmer.

Sting och Moby är bara två exempel. Därför testar nu Kid Rock taktiken. Nyligen reklamdebuterade han med låten ”Forever” i en film för öltillverkaren Coors.

Han hoppas att schackdraget ska få fart på försäljningen av fjolårsplattan ”Cocky” som inte levt upp till förväntningarna.

– Varför inte medverka i en reklamfilm om det hjälper försäljningen, i stället för att göra en video som egentligen inte är något annat än en reklamfilm? säger Milner.

Artisterna beräknas få mellan fem och tio miljoner kronor varje gång en av deras låtar köps loss till en reklamkampanj.

Magnus Sundholm