De nya Grammisreglerna - bra för storsäljare

MUSIK

Markoolio och Magnus Uggla - nu har ni chansen.

Musikbranschen gör om Grammis. Nu ska även försäljning och listplaceringar vägas in.

Foto: ROGER SCHEDERIN
- Det vore kul med en Grammis, tycker Markoolio.

Det är samma sak varje år. Nomineringarna och utdelningarna av musikbranschens pris - Grammis - väcker starka känslor och kritiken mot juryns arbete har varit hård.

Ta Magnus Uggla och Markoolio, till exempel.

De har sålt drivor av skivor. Toppat lista efter lista. Men aldrig vunnit en Grammis.

Nu ökar deras chanser.

Sålda skivor räknas

Musikbranschen, och skivbolagens förening IFPI, har beslutat att skivförsäljning och listplaceringar ska vägas in.

– Det har inte varit uteslutet tidigare heller. Men nu har vi förtydligat reglerna. Det ska vara en grej som man väger in, säger Thomas Stenmo, grammisansvarig på IFPI.

Är det här ett svar på kritiken mot att Uggla aldrig vunnit, till exempel?

– Juryn röstar fortfarande efter smak och tycke. Men man kan också titta på försäljningsframgångar och topplisteplaceringar. Jag vill påstå att det är en modernisering av förfarandet, säger han.

Större jury

Dessutom utökas nu antalet jurymedlemmar kraftigt. Från runt 20 – till närmare 100.

Markoolio välkomnar förändringen.

– Det här är bra. Tidigare har många creddiga artister, som folk knappt känner till, vunnit Grammis, säger Markoolio till Aftonbladet.

Och tillägger:

– Det vore ju skoj att bli nominerad åtminstone. Och så vore det kul om Uggla fick en Grammis, efter så många år.

Thomas Stenmo, har Uggla större vinstchans nu?

– Har ingen aning... jo, kanske det.

Tobias Lindner