NRJ har tappat var tredje lyssnare

MUSIK

Radiokanalen NRJ tappar lyssnare.

På sex år har var tredje lyssnare svikit kanalen och i Stockholm ännu fler.

- Jag vill inte kommentera detta, säger Jay Supowitz, vd för svenska NRJ.

Foto: LOTTE FERNVALL
Bertil Damberg var med och startade NRJ.

Den kommersiella radiokanalen NRJ, med 21 stationer i Sverige, startade 1993. Det är en franskägd kanal med stationer i nio länder i Europa. De första åren klättrade NRJ uppåt med sin "Hit music only". Men sedan 1996 har lyssnarna svikit kanalen.

Många lyssnare.

Från att 1996 ha rattats in av 837 000 svenskar, har de i dag minskat till 546 000 enligt siffror från RUAB, Radioundersökningar AB. Ett bortfall på 35 procent.

Sämst har det gått i Stockholm där varannan lyssnare sviker kanalen. Från 223 000 1996 till 101 000 lyssnare i dag.

"Låter mer lika"

Bertil Damberg var med och startade NRJ i Sverige 1993 och var kanalens vd i tre år. Han tror att lyssnarraset kan bero på att NRJ i dag inte profilerar sig tillräckligt.

- När vi startade NRJ fick vi ha en mer svensk profil. Men någonstans på resan togs det beslut av huvudägaren att alla NRJ-kanaler i Europa skulle koordinera sig och låta mer lika.

"Trendkänslig grupp"

Björn Mohr arbetar med marknadsundersökningar för radio:

- Den unga målgrupp som NRJ inriktar sig på är en mycket trendkänslig grupp som kan byta kanal efter hur vännerna lyssnar. Och Power Hit Radio som kom i ungefär samma veva, kan ha lockat över lyssnare.

Jay Supowitz, vd för svenska NRJ, vill inte uttala sig om lyssnarsveket.

- Jag vill inte kommentera detta på en söndag, säger han.

NRJ:s program- och marknadsdirektör Daniel Åkerman gick under helgen inte att nå för en kommentar.

Linda Hjertén

ARTIKELN HANDLAR OM