Plus på Madonnas musik

MUSIK
Foto: AP
Madonna i nya videon till Bondfilmen "Die another day".

”Madonna” (1983)

”En överraskning! Disco-musik brukar vara producenternas musik men den här tjejen skriver faktiskt låtarna själv – och gör det bra dessutom.”

Jan-Olov Andersson

”Like a virgin” (1984)

”Madonna är en 'self-made' tjej och det gäller allt från hennes sexiga image till musiken. Nu följer hon upp fjolårets (i Sverige) sorgligt underskattade discoinfluerade debut-lp med en av årets bästa pop-plattor.”

Jan-Olov Andersson

”True blue” (1986)

”?sätt på förstasidan på 'True blue' och ni får fart på festen direkt... 'True blue' är det definitiva beviset på att Madonna är här för att stanna.” Jan-Olov Andersson

”You can dance” (1987)

”När den snurrat ett varv och dansgolvet är fullt av utpumpade människor (?) lär ingen längre, som Madonna gör i sista låten, ställa frågan: Where's the party?”

Jan-Olov Andersson

”Like a prayer” (1989)

”Det är så här senaste Agnetha Fältskog-lp:n borde ha låtit, hojtar kollegan Kjell när han för första gången hör 'Like a prayer' och han har så rätt, så rätt. 'Like a prayer' är en triumf ör Madonna.”

Anders Hvidfeldt

”I'm breathless” (1990)

”Kanske får ni kväljningar när ni hör det. Men varför kan inte Madonna få hämta andan ett slag och göra något annorlunda? (...) Det finns inte en pensionär med hörseln i behåll som inte faller pladask för Madonnas 30-tal.” Anders Hvidfeldt

”Erotica” (1992)

”Redan under 'Blond ambition'-turnén för två år sedan överexponerade hon sin sexualitet, och nu går hon så långt, och blir så billig, att man nog måste vara partiledare i ny demokrati för att känna nåt annat än trötthet.”

Per Bjurman

”Bedtime stories” (1994)

"? en lätt schizofren blandning av hip hop, housetechno, asfaltsoul, popballad och Madonna. Jag skulle hellre hört lite mer av Madonna." Anna Björkman

”Ray of light” (1998)

”Material girl har bara bidat sin tid. Med 'Ray of light' kliver hon fram som en pricksäker och viktig uttolkare också av 90-talet. (?) Det är en mäktig comeback.” Per Bjurman

”Music” (2000)

”?hon hamnar alldeles i täten för den moderna populärmusikens utveckling. Inte illa av en 42-årig tvåbarnsmor. Det var länge sedan jag hörde en kommersiell pop-platta som lät så här självklart närvarande och nydanande på samma gång.”

Håkan Steen

ARTIKELN HANDLAR OM