"Jätteroligt att publiken minns oss"

A-Teens är tillbaka på Hitlistan i Sverige

MUSIK

De har inte spelat i Sverige på flera år.

Trots det rusade A-Teens rakt in på albumlistans fjärdeplats med nya skivan "New arrival".

- Jätteroligt att publiken finns kvar, säger Sara Lumholdt.

Foto: MAGNUS SUNDHOLM
HAR SÅLT FEM MILJONER A-Teens känner sig nu redo för att satsa på Europa, efter att ha koncentrerat sig på USA och Latinamerika. Och de ser fram emot en sommar i Sverige - något de inte har upplevt på tre år.

Gruppen befinner sig på Kuba när de nås av nyheten att "New arrival" gått rakt in på den svenska albumlistans fjärdeplats.

- Ingen av oss hade förväntat oss det. Vi är jätteglada. Det är skitkul att se att oavsett vad kritikerna skriver så köper folk vår skiva. Vi skulle bli oroliga om vi fick en bra recension, säger Sara Lumholdt.

Sedan debuten 1999 har kvartetten besökt Sverige mycket sparsamt. All energi har lagts på USA och Latinamerika. Sedan 1999 har A-Teens sålt fem miljoner skivor.

Det är mer än vad resten av den svenska popeliten mäktat med tillsammans.

Gruppen befinner sig på Kuba för att spela in en video till singeln "A perfect match".

Första gången på Kuba

- Det är första gången vi är här, så det är jättespännande. Vi har några dar ledigt innan inspelningen börjar och hoppas kunna göra lite sightseeing.

När videoinspelningen är över vänder A-Teens åter blicken mot Europa. De ska framträda i "Bingolotto" den 14 februari och inleder i början av mars en kort turné i Skandinavien.

- Vi har inte upplevt en svensk sommar på tre år. Vi hoppas kunna göra en del spelningar också, men framförallt ska det bli skönt att bara vara i Sverige.

Sålt dåligt i USA

Att A-Teens satsar på Europa beror inte enbart på hemlängtan. Gruppens senaste skiva har inte sålt lika bra i USA som föregångarna.

- Popmusik går inte särskilt bra i USA överhuvudtaget just nu. Det är bara rock och r&b på listorna.

- Nu känner vi att det är dags att ta tag i Europa.

Jens Kärrman