Artisterna lever på företagen

Några få minuters jobb kan ge två normala industrilöner

1 av 3 | Foto: jan danielsson
SCHLAGER SOM SÄLJER Charlotte Nilsson gör minst ett företagsgig i veckan. Hon och Pernilla showar även ihop med kompband – då till paketpriset 100 000 kronor.
MUSIK

Här är stjärnornas extraknäck.

När skivkrisen rasar livnär sig de svenska artisterna på att uppträda hos företag.

Om priset är rätt.

- Det är en viktig inkomstkälla, säger Charlotte Nilsson.

Den svenska artisteliten är samlad i en lokal i Köpenhamn.

Öljätten Carlsberg har fest för sina anställda. På scen står artister som Charlotte Nilsson, Thomas Di Leva och Jan Johansen. Men det är långt ifrån glitter, glamour och fotoblixtar.

Det är vardag.

- Jag brukar jobba ungefär fyra dagar i veckan. Då är oftast åtminstone en spelning ett företagsgig, säger Charlotte Nilsson.

Det är så man tjänar pengar i Musiksverige år 2003.

När skivkrisen rasar, de offentliga turnéerna blir kortare och allt mindre pengar hamnar i artisternas fickor har spelningarna på firmafester i många fall förvandlats från extraknäck till huvudinkomst.

Svårt tacka nej

- Förr tjänade man pengar på skivor. Då gjorde man gig för att visa upp sig. I dag är det tvärtom. För de allra flesta svenska artisterna blir skivan en sorts marknadsföring - för att få göra företagsgig och andra jobb, säger Charlotte Nilsson.

Staffan Jordansson, agent på Artist Management - som tillsammans med Nöjeskontoret och EMA-Telstar är en av de stora aktörerna på marknaden - ser en tydlig trend.

- Ja, oj, oj, oj. Turnésidan är ruskigt bra just nu. Marknaden för företagsjobb är jävligt bra, säger han.

Musikbranschen är samtidigt tuffare nu. Det går helt enkelt inte att tacka nej.

- Artister måste anpassa sig till hur det ser ut i musikbranschen. På veckodagarna är det uteslutande företagsjobb som gäller, säger Jordansson.

Alla gör det.

Cardigans och Roxette har uppträtt hos Ica. Uggla har gästat Statoils fest. Både smala och folkliga artister. Även om den senare kategorin dominerar.

- Schlagerpaket ska alla ha nu. Vi säljer ofta Charlotte Nilsson och Pernilla Wahlgren tillsammans med Haspens som kompband, säger Jordansson.

Paketet kostar runt 100 000 kronor.

Men annars varierar gagerna kraftigt - ofta vill företagen bara ha någon enstaka låt.

- Ibland vill de bara att jag ska komma och sjunga "Take me to your heaven" och sen är det bra, säger Charlotte Nilsson.

Det är ofta ganska enkelt intjänade pengar. Några få minuters jobb kan ge två normala industrilöner.

Lättare jobb

- Hos Carlsberg i Köpenhamn var vi säkert 10-15 artister som löste av varandra. Då går man in och gör några låtar och sen är det färdigt, säger Charlotte Nilsson.

Arbetsförhållandena är ofta mindre krävande än vanligt.

Ingen marknadsföring, inga elaka recensenter på plats - och en stor del av gaget går direkt till artisten.

- Det är många som periodvis bara gör företagsjobb. Det handlar om att bygga upp en efterfrågan på artisten innan en skiva. Då är det smidigt att bara köra firmajobb utan att synas, säger Markku Saarinen, vd för Nöjeskontoret.

- Du kan inte komma till Umeå tre gånger i månaden - men att göra två företagsjobb och en öppen spelning på en månad är ju inga problem, förklarar Staffan Jordansson.

Turné för företag

Många av artisterna som inte vill synas offentligt åker med på den nedtystade Stjärnklart-turnén.

Det är ett turnépaket i stil med Rocktåget - men som enbart riktar in sig på företag. I år deltar GES och Lisa Nilsson.

Bland andra.

- Jag gör företagsjobb för att dra in lite extra cash mellan skivorna.

- Jag brukar betrakta det som en sorts bakvänd kultursponsring för att ha råd att undersöka vad jag vill göra i stället för att bara slänga ut nya skivor, säger Lisa Nilsson.

Det är så man tjänar pengar i Musiksverige år 2003.

Prislista - så mycket kostar kändisarna

Ronnie Sandahl

ARTIKELN HANDLAR OM