Filmstjärnan blev musiker

Nu släpper Laleh från "Jalla jalla" skiva - och skänker bort vinsten

Foto: PETER KJELLERÅS
DEBUTANT Att hoppa på första bästa skivbolag eller ta sig in i branschen via någon av talangjakterna på tv är inte debuterande Lalehs grej. ”Jag vill inte gå in i studio och fjollsjunga i två veckor. Jag vill lära mig något och göra saker på riktigt”, säger sångerskan.
MUSIK

Hon slog igenom som Jasmin i succéfilmen "Jalla jalla".

Nu satsar Laleh allt på musiken, men på sitt sätt.

Sångerskan tvingar till och med skivbolagsjätten Warner att skänka pengar till välgörenhet.

Debutant och bara 22 år gammal har Laleh fått Warner att ställa upp på ett minst sagt ovanligt krav. Delar av vinsten från skivförsäljningen ska skänkas till välgörenhet. Vilken bestämmer Laleh och ju bättre skivan säljer desto mer pengar ska bolaget skänka.

- Det var inget annat bolag som hade råd med mina krav, säger sångerskan och skrattar. Men om någon annan sajnat mig hade de förlorat ännu mer pengar än de gör på den här lösningen.

- För mig är det här viktigt och jag förstår inte varför inte fler artister gör så, säger hon.

Har gjort allt själv

Målmedveten och inte beredd att vika en tum har Laleh jobbat i två år med sin debutskiva. Och hon har skött allt själv - spelat, skrivit låtar, skött inspelningen och producerat.

Första steget blev att köpa en egen studio.

- Jag har investerat hela mitt arvode från skivbolaget i prylar. Det är helt sjukt, det är pengar som jag egentligen skulle ha haft till mat och bostad, säger Laleh.

Hon har inte gjort det lätt för sig. Det är antingen eller, allt eller inget. Det hon inte kunde från början har hon lärt sig på vägen.

"Sov i studion"

- Jag tycker själv att jag har kämpat mycket mer än alla andra. Jag har sovit i studion i månader, flyttat runt och gjort skivan helt ensam, säger Laleh.

På debuten visar hon upp två helt skilda sidor, dels säregen engelskspråkig pop men också svenska visor i Cornelis Vreeswijks busiga och samhällskritiska anda. Knappast ett drömläge för ett bolag som ska marknadsföra en ny artist.

- Det kanske inte är smart men jag vill inte anpassa min musik för att det ska gå bra. Och jag vill inte göra en perfekt skiva, det är det så många andra som gör. Min är charmigt schizofren, säger Laleh.

Joacim Persson