Soulgudinnan äger publiken

Foto: Foto: NILS ADLER
Erykah Badu trollbinder publiken – som lyder hennes minsta vink. Till och med allsången tas på största allvar.
MUSIK

En värdigare festivalavslutning får man leta efter.

Erykah Badu strålar ner från rymden och trollbinder hela Skeppsholmen.

På en jazzfestival som på senare år rört sig mer och mer mot soul, r’n’b och hiphop är Erykah Badu den perfekta crossover-bokningen.

Neosoulgudinnan flyter jazzigt in och ut ur sina låtar och improvisationer, men flummar aldrig iväg i det oändliga som på senaste spelningen i Sverige förra sommaren.

Äldre guldkorn

Hon styr självsäkert genom den funkiga ljudbilden med ömsom lekfull heliumröst, ömsom sträng staccato eller honungslen soulstämma. Till mångas glädje är det många äldre låtar på spellistan, med höjdpunkter i ”Bag lady” från ”Mama’s gun”, ”On & on” från ”Baduizm”. Även ”Love of my life (An ode to hiphop)” från soundtracket till ”Brown sugar” låter bra.

Publiken beter sig nästan löjligt andaktsfullt och hyssjar åt dem som inte är knäpptysta under lugna låtar. Man lyder Badus minsta vink och jublar åt varje wailning, konstpaus, rapvers och knapptryckning på samplern. Även allsång tas på största allvar och utförs exemplariskt.

Har pondus

Som alltid är excentriska Badu en visuell uppenbarelse och det är inte konstigt att publiken är begeistrad. Ingen, förutom möjligtvis Grace Jones, skulle kunna bära tajta lackbralllor, luvtröja och höghatt (!) med sådan självklar pondus och sexig elegans. Dessutom är ljuset otroligt snyggt och följer varje kattlik rörelse.

En 36-årig trebarnsmamma och superegensinnig artist äger alltså, tillsammans med lördagens toppnamn Estelle, den här festivalen. Imponerande och coolt.