Aftonbladet
Dagens namn: Magnus, Måns
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nöjesbladet / Musik

Ett levande konstverk

Stefani Germanotta såg Andy Warhols målning – sen förvandlades hon till Lady Gaga

oberäknelig Varje gång Lady Gaga dyker upp på röda mattan är det i en ny utomjordisk kreation. oberäknelig Varje gång Lady Gaga dyker upp på röda mattan är det i en ny utomjordisk kreation. Foto: AP

    Hennes förebild sa att alla skulle få femton minuter i strålkastarnas ljus.

Det räcker inte för Lady Gaga.

Detta klipp finns inte längre på aftonbladet.se, men prova gärna Aftonbladet TV.

Känner du igen superstjärnan?

Så såg världens mäktigaste artist ut som liten

Det skulle inte vara möjligt.

I ett medieklimat med fler kanaler och ett större utbud än någonsin tidigare var dödsrunan över fenomenet Superstjärna redan skriven.

De stora genomslagens tid var förbi, sades det.

Så en sommardag för tre år sedan stegade en 21-årig kvinna in på The Metropolitan Museum of Art i New York och ställde sig framför en tavla av Andy Warhol.

Hon visste det inte då men popkonstnärens filosofi skulle hjälpa henne att förändra sitt liv. Hon skulle förvandlas till en exhibitionistisk popdiva med makt att dansa sig in i historieböckerna.

Men innan Lady Gaga var hon Stefani Germanotta. Född 1986 och uppväxt i ett övre medelklasshem på Manhattan i New York. Känd bland sina vänner som musikalisk, dramatisk och med en påtaglig vilja att synas, att stå ut från mängden.

– Det borde var det viktigaste för alla, har hon berättat.

Skickades till internat

Hon skolades i klassiskt piano när hon var fyra och drogs tidigt till teatern. Hon antog roller som identiteter och kunde be människor i sin närhet att kalla henne vid rollfigurernas namn, även utanför scenen.

Elva år gammal skickades Stefani till det katolska internatet

Sacred Heart, samma skola som Paris och Nicky Hilton. Senare har hon berättat hur hon på avstånd beundrade de blonda miljonärssystrarna. Studerade hur de övriga eleverna följde dem med sina blickar.

– Det finns en verklig konst bakom kändiskap, har hon förklarat.

Konst var också vad hon intresserade sig för. 17 år gammal skrev hon en uppsats om den amerikanska fotografen Spencer Tunick, känd för sina installationer av nakna människor, innan hon 2005 lämnade skolans bana med en dröm om att bli artist.

Vägen gick via ett eget rockband till ett ensamt podium i New Yorks klubbvärd. Klädd i stringbikini framförde Stefani sina låtar sittandes vid ett piano eller dansades under barlampornas röda neonsken. Allt för att få den festande publikens uppmärksamhet.

– När jag började spela i mina underkläder skrek alla plötsligt: Whoa! Jag tänkte: Ja, nu tittar ni va?

Våren 2007 mötte hon skivbolagsmogulen Jimmy Iovine. I början av 1990-talet hade Iovine byggt sitt namn genom lanseringen av hiphopartister som Dr. Dre. Nu stirrade han på en 21-årig tjej klädd i motorcyckeljacka och högt skurna trosor som spelade upp sina egenskrivna poplåtar.

Sin livs vändning

Han gillade vad han hörde. Men inte vad han såg.

– De sa att jag såg ut som en strippa. Jag tänkte: Är det här det enda skivbolaget i världen som säger åt en kvinnlig artist att klä på sig mer kläder, har hon berättat.

Stefani kontrakterades och stod inför sitt livs vändning.

Då kom Andy.

Efter att ha berättat för en vän att hon övervägde att operera sin näsa uppmanades Stefani att studera Warhols verk ”Before and after”. Tavlan föreställer två profilsiluetter av en kvinna, före och efter en näsoperation. I tavlans vänstra hörn finns fem bokstäver som ser ut att forma ordet ”Raped” – våldtagen.

Stefani fascinerades. Hon började köpa böcker om den avlidna konstnären, markerade hans ord med överstrykningspenna.

För Warhol var kändiskapet i sig en konstform. Ytan och glamouren värd att hyllas. Masken var viktigare än personen den satt på. Och alla skulle få sina femton minuter i rampljuset.

Under arbetet med sin första singel ”Just dance” fördjupade Stefani sig inte bara i musiken utan hela sin persona. Hon transformerades. Var hon än gick bar hon peruker, hon täckte sig själv i glitter och adopterade Warhols karakteristiska runda glasögon.

Hon var inte längre Stefani Germanotta. Hon var Lady Gaga. Och folk såg henne.

– Det känns som att jag skrikit så länge för att jag bara fått fem minuter. Andy sa att man behövde femton, och nu när jag fått dem lutar sig folk för att höra när jag viskar, sa hon i början av 2009.

Då hade hon nyligen släppt sitt debutalbum ”The fame” och singeln ”Just dance” klättrade på listorna.

Ett drygt år senare har hon sålt elva miljoner album och över 35 miljoner singlar. Men det är bara siffror över musik, och de elektroniska poplåtarna utgör endast en del av konstverket Lady Gaga.

Resten är visuellt.

Redan inför debutalbumet startades The Haus of Gaga, ett kollektiv av regissörer, stylister och andra kreatörer, inspirerat av Andy Warhols The Factory. Tillsammans har de fortsatt Lady Gagas transformering och skapat vad som kan beskrivas som en vandrande installation. En muterad popartist i lackdräkt och eldsprutande plåtbyst. En seriefigur med magnetisk dragningskraft.

En miljard visningar

Lady Gaga är den första artisten i världen som genom sina musikvideor skördat över en miljard visningar på sajten youtube.com. Hela sju miljoner människor har anmält att de är hennes fans via Facebook och den ansedda tidskriften Times utsåg henne nyligen till nöjesindustrins mest inflytelserika person.

Allt fler musikkritiker profeterar nu om att världen fått en ny superstjärna.

För att bevisa att de har rätt måste Lady Gaga forstsätta med de hon alltid ämnat: Att stå ut från mängden.

De femton minuterna i rampljuset har blivit ett och halvt år och

i intervjuer berättar den i dag 24-åriga sångerskan att hon ständigt gör sig påmind:

– Nu när alla tittar vill det till att du gör något jävligt bra.

SENASTE NYTT

Nöjesbladet

Visa fler
Om Aftonbladet