Nu ska Zara ta över USA

15-åriga sångerskan ska föra succén vidare från Sverige: Hon är helt unik

1 av 3 | Foto: Jimmy Wixtröm
svenskt STJÄRNSKOTT Zara Larsson har sålt platina i Sverige på bara en månad. Nu ska hon lanseras i USA.
MUSIK

Zara Larsson har redan gjort en storslagen entré i det svenska musiklivet.

Nu är hon i USA – där amerikanska skivbolag köar för att få ge ut hennes musik.

– Alla bolag är intresserade av Zara. Det är helt otroligt, säger Ola Håkansson, vd på hennes skivbolag Record company ten.

Under våren har få musiklyssnare undgått Zara Larsson, 15, och hennes hitlåt ”Uncover”.

På mindre än en månad hade singeln sålt platina, 20 000 exemplar, slagit sig in som etta på Sverigetopp­listan och Spotify och hon har enligt skivbolaget haft över 50 miljoner visningar på Youtube.

Nu är Zara Larsson i Los Angeles där hon träffar representanter från skivbolag som vill köpa den amerikanska licensen för stjärnskottets material.

”Bästa alternativet”

– Vi har hela tiden siktat på USA. Jag var där för två veckor sedan och träffade olika bolag. Nu är hon där tillsammans med folk från Ten och när hon kommer tillbaka till Sverige ska vi sätta oss ned och se över vilket som är det bästa alternativet, säger Ola Håkansson, vd på Record company ten som signade Zara Larsson.

Och det tycks inte råda brist på alternativ.

– Alla bolag är intresserade av Zara. Sony, Atlantic och Warner för att nämna några. Det är helt otroligt. För oss är det viktigt att placera artister där vi tycker att han eller hon hör hemma. Särskilt viktigt är att det blir en label som verkligen gillar artisten, säger Ola Håkansson.

På alla listor

Håkansson har tidigare lyckats lansera artister som A-Teens och Cardigans internationellt och tror att Zara kan gå hur långt som helst.

– Det är helt otroligt att jobba med en tjej som har en sån potential som Zara. Hon har redan slagit sig in på alla listor och hon är bara femton år gammal. Det är unikt, säger han.

Zara Larsson var tio år gammal när hon vann TV4:s ”Talang”. I januari släpptes hennes första ep, ”Introducing”.

The Cardigans

Tre svenska framgångssagor i USA

Agnes Carlsson

Efter vinsten i ”Idol” 2005 tävlade Agnes Carlsson i Melodifestivalen 2009 men hamnade på en åttonde plats. Skriver samma år på ett miljonkontrakt med amerikanska skivbolaget Interscope. Singeln ”Release me” toppade amerikanska Billboard-listan.

The Cardigans

Blev stora i USA 1997 när låten ”Lovefool” var med i filmen ”Romeo & Julia”. Singeln sålde guld i USA och toppade singellistan.

First Aid Kit.

First Aid Kit

Duons andra album ”The lion’s roar” har hyllats över hela världen. Låten ”Emmylou” hamnade på en tiondeplats på den ansedda tidningen Rolling Stones lista över 2012 års 50 bästa låtar.