Danzig levererar en stabil show

MUSIK

MALMÖ

Publiken vill höra gamla låtar.

Det kan inte vara helt lätt att befinna sig i Glenn Danzigs sits.

Trots att den gamle Misfits/Samhain-sångaren fortsätter att prångla ut riktigt hyggliga skivor är det hans gamla material som folk går igång på.

På ett sätt är det lite synd, för mannen har på sina två senaste fullängdare bevisat att han ännu har hyggligt med krut i kanonen och inte alls behöver försörja sig på gamla meriter.

KB-publiken lyfter taket

Men ska jag vara ärlig så är det ändå styckena från de tre första skivorna som fortfarande gör sig bäst live. Det grottigare soundet i "Black mass", "Satans child" och inte minst industristompiga "Kiss the skull" fungerar ypperligt, men det är med "Twist of Cain", "Her black wings" och "Mother" som Danzig lyckas få KB-publiken att lyfta taket.

Dessutom hamnar gitarristen Todd Youths insatser ofta för långt ner i mixen och han saknar den där rätta pondusen för att kunna mäta sig med föregångaren John Christ.

En stabil show och styrkeuppvisning, men knappast övermäktigt.

Danzig

Mattias Kling