Tv förstör stämningen

MUSIK

UPPSALA

Foto: BJÖRN LINDAHL
saknar laddning Kaah försöker förgäves skapa tät stämning men tv-kamerorna gör att showen aldrig lyfter.

I kretsen kring producentduon DFA i New York håller man som bäst på att bygga ihop disco, punk och new wave på ett helt nytt sätt.

Electroclashrörelsen från samma geografiska område blåste nyligen liv i ett synthsound som inte varit okej sedan 1985.

Hemma i Sverige har The Knife genom "Deep cuts" redan gjort ett av årets album, där låtarna bland annat inspirerats av Howard Jones.

Den främsta popmusiken just nu sätter ofta ner skivnålen i början av 80-talet.

Avskalat

Och just därför låter Kaah bättre och mer samtida än någonsin. Hans fascination för det neonfärgade decenniets tidiga och mest avskalade popfunk - med Prince som självklar husgud - växer sig starkare för varje skiva.

Artig studiopublik

SVT filmar turnépremiären och när konserten är som bäst känns det som att någon håller på att göra en svensk version av "Purple rain".

Funken är giftigare än cyanid.

Men funk handlar också om samspelet mellan artist och publik, kanske i högre utsträckning än någon annan genre. Och på den punkten är inte förutsättningarna optimala: tv-kamerorna omringar bara ett hundratal åskådare.

Showen får tyvärr aldrig den laddning som Kaah och hans femannaband försöker att svettas fram från scen.

Ibland påminner stämningen bara om en sedvanlig tv-inspelning med inhyrd och artig studiopublik.

Kaah

Markus Larsson

ARTIKELN HANDLAR OM