Sizzlas tempo är halsbrytande

MUSIK
Foto: TOMAS BERGMAN
Sizzla ger ingen chansen att hämta andan.

Sizzla måste vara en av världens mest produktiva artister. Tillsammans med producenter som Bobby Digital, Phillip "Fatis" Burrell och Xterminator manglar han ut sig låtar och skivor i en takt som lämnar dopade hundrameterslöpare långt bakom sig.

Sjövild dancehall

Han ger minst ut 100 singlar och fem skivor per år. Minst. På ett ungefär. Och mycket håller så hög klass att de slitna jämförelserna med Bob Marley aldrig känns överdrivna.

Konserten håller ett liknande, mycket uppjagat tempo. Låtarna avverkas i halsbrytande fart - kompbandet Fire House Band behärskar varenda tempoväxling och alla tvära kast mellan religiös roots och sjövild dancehall med samma precision som ett atomur. Det finns ingen chans att hämta andan.

"Holding firm", "Black woman & child", "Freedom cry""

Förkrossande intensitet

Det spelar egentligen ingen roll vilken låt Sizzla väljer att göra. Han framför ändå allting med en förkrossande intensitet. Han far fram över scenen som en blandning av Kakmonstret och en profet ur Gamla testamentet och ger sig inte förrän publikens tändare och händer når upp till taket.

"Taking over" är kanske kvällens absoluta höjdpunkt.

"Taking over" förvandlar Sean Paul till en saltstod.

Sizzla

Markus Larsson