”Närvaron ofta lika med noll”

Men konserten i Globen var bättre än de tidigare

MUSIK

Showen är bättre än i Köpenhamn för två dagar sedan.

Dubbelt så bra, för att vara exakt.

Britney Spears är verkligen värd två plus.

Foto: ANDREAS BARDELL
bättre fart Britney Spears höjer tempot ett snäpp när hon kommer till Globen - men hennes artisteri räcker ändå inte till för att bära showen.

Att Britney Spears påkostade konsert fungerar bättre i Stockholm beror till stor del på arenan och publiken.

Scenbygget och effekterna kommer bättre till sin rätt på Globen. De drabbar ögonen och öronen på ett kraftfullare sätt. Och till skillnad från i Köpenhamn försöker inte åskådarna att härma fastnitade statyer.

Även Britney själv uppträder med en större inlevelse, vilket smittar av sig på bandet och dansarna. En större inlevelse och en bättre arena kan dock inte sminka över föreställningens problem.

Det är till exempel fullständigt obegripligt att popstjärnan förvandlar några av sina bästa låtar till jazziga fiaskon som knappt går att känna igen.

Britneys artisteri och utstrålning räcker inte heller till för att hennes nya och vuxna och mer utmanande image ska kännas trovärdig. Långa stunder liknar hon bara en osäker tjej som befinner sig på fel plats vid fel tillfälle - och dessutom med alldeles för lite kläder på sig.

Britney sjunger ballader högt uppe i luften. Hon ligger sked med en av dansarna på en säng.

Hon trippar fram på stolar under avancerade dansnummer. Det spelar egentligen ingen roll vad hon hittar på.

Kastar in en nalle

Oavsett om det handlar om sex eller dans genomför hon allt med ett koncentrerat, frånvarande och nästan förvånat ansiktsuttryck.

Som om hon har fullt upp med att komma ihåg nästa noggrant koreograferade danssteg eller skamgrepp. Närvaron och intensiteten blir ofta därefter - lika med noll.

Det är inte sexscenerna i "Touch of my hand" eller "Breathe on me" som är mest talande i kväll. Det är nallen som någon kastar upp på scenen när Britney presenterar sitt band.?+?+

Britney Spears

Läs mer

Markus Larsson

ARTIKELN HANDLAR OM