Tjejerna skriker – konstant

till N.E.R.D.

Foto: Foto: FREDRIK HOFGAARD
Allt handlar om tjejerna när N.E.R.D. står på scen. Inför extranumren drar man upp nästan fyrtio stycken på scen.
MUSIK

Musiken är inte allt. För att lyckas som rockband räcker det ibland med attityd och en helt vanlig flickidol.

Utan Pharrell Williams sex appeal och Neptunes gamla producentmeriter skulle N.E.R.D. inte vara någonting.

De har ganska få hittar, ingen är skitbra på att rappa och Pharrell är ganska dålig på att sjunga live.

Och kom igen nu, vem gillar egentligen rapmetal som i sina värsta stunder närmar sig Clawfinger?

Galen spelning

Men trots usla förutsättningar och en knackig start lyckas ändå gänget göra en tidig måndagsspelning till en av årets galnaste.

På ren energi och dubbla baskaggar piskar bandet upp stämningen så mycket att de första tonerna i ”Lapdance” nästan utlöser masshysteri. Undantaget dokumentärer om Beatles har jag aldrig hört högre, starkare eller mer ihållande publikskrik. Inte ens på Darin-konsert.

Kedjar fast sig själv

Allt handlar om tjejerna.

Inför extranumren drar man upp nästan fyrtio stycken på scen.

Hela bunten går bananas till snortarlåten ”Everybody nose”, med sin retfulla ”all the girls standing in the line to the bathroom”-refräng, och ”She wants to move”.

Befriande nog blir det ingen pinsam juckfest utan alla brudarna härjar loss och kuppar hela showen.

En av dem kedjar till och med fast sig själv i Pharrell med ett par handklovar.

Ingen tvekan om vem som är sexobjektet i kväll.

FAKTA

N.E.R.D.

Konsert på Cirkus. Publik: Cirka 1500 personer. Längd: En timme. Bäst: ”You know what”. Sämst: ”Rock star”. Fråga: Hur mycket rapmetal måste man stå ut med för att få hångla upp världens snyggaste producent?

ARTIKELN HANDLAR OM