Ebba förlorar sig i vemod och romantik

till Ebba Forsberg

MUSIK
Ebba Forsberg hittar samma intima atmosfär på scen som på skiva.

UPPSALA. ”Ta min vals – Ebba Forsberg sjunger Leonard Cohen” är en av höstens finaste svenska skivor.

Med kärlek, smakfullhet och tilltalande små gester tar en av landets allra bästa röster hand om Mikael Wiehes omsorgsfulla översättningar av tio Cohen-klassiker.

Den här turnén är scenversionen av albumet, med tre av fem musiker med från inspelningarna, och de hittar precis samma intima atmosfär på scen. Vackert sordinerad trombon av Klas Jervfors, känsligt plockande gitarr av Anders Pettersson.

Borde ta större plats

Vi får hela skivan, samt ”Suzanne” och ”Som en sparv på en lina” (”Bird on the wire”) och inget tvivel råder om att de här sångerna ligger Ebba Forsberg nära. Hon förlorar sig i den vemodiga romantiken med slutna ögon och fingrar som verkar längta efter en akustisk gitarr.

Kanske är det premiärnerver men det man önskar är att Forsberg själv tog lite större plats, verkligen ställde sig längst fram och ramade in med mer mellansnack. Eftersom hon gör sångerna så bra vill jag veta mer om hennes relation till Cohens musik.

Det skulle kunna veckla ut den här sympatiska konserten till en riktigt stark föreställning.

FAKTA

Ebba Forsberg

Turnépremiär på Katalin, Uppsala. Bäst: ”Johanna ifrån Orleans”. Sämst: Onödigt försynt emellanåt.

ARTIKELN HANDLAR OM