Svart & knasig Spektor

till Regina Spektor

MUSIK
Foto: Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON
Regina Spektor härmar delfiner, sjunger på ryska och är nästan helt genialisk.

Regina Spektor gör den första av två utsålda kvällar på Cirkus. Senare i veckan kommer hon till Göteborg och Malmö för välbesökta spelningar.

Det kan för en utomstående betraktare verka udda att en så här udda sångerska och låtskrivare har fått en så stor publik. En sångerska som härmar delfiner, glider in i sitt ryska modersmål och sjunger om överdoser och någon i lägenheten bredvid som ligger till en av hennes låtar.

Men den studsande falsettrösten från New York ramar in sin svärta och knasbollighet med gedigna, fyndiga melodier som trots att de plockar in element av både gammal jazz, folk och cabaretmusik lyckas låta som högst modern pop. Hon får snygg hjälp av en cellist, en violinist och en trummis där hon sitter vid sin flygel men är nästan bäst, faktiskt smått Jonathan Richman-genialisk, när hon sjunger helt a cappella om ögonfärger och personlighetsdrag i ”Silly eye-color generalizations”.

Stor på scenen

Det händer att en del lyrik och somliga manér känns som väl uppenbart effektsökeri. Möjligen har det spartanska uttrycket ibland sina begränsningar, trots allt. Men att det bor en riktigt stor scenartist i den kortväxta sångerskan råder det inte längre några som helst tvivel om.

FAKTA

Regina Spektor

Konsert på Cirkus, Stockholm. Bäst: ”On the radio”. Sämst: Ibland står de många gesterna i vägen för låtarna.