Märkbart rörd Petter i salongen

Hiphopklassiker får nytt liv

1 av 3
MUSIK

När Petter får chansen att uppträda med en symfoniorkester tar han den verkligen.

De svenska hiphopklassikerna får ett helt nytt liv.

Petters fyra konserter på Berwaldhallen den här helgen är en del av Radiosymfonikernas serie ”Svenska stjärnor”, där popartister får uppträda med stor orkester. Tanken är förstås att världarna ska upptäcka varandra.

Idén att pop- och rockmusiker uppträder med klassiska musiker är ofta mer spännande på papperet än i realiteten, det blir sällan ett riktigt möte.

Musikerna lika roade

När Petter kör med Radiosymfonikerna och dirigenten Hans Ek har han visserligen ett vanligt band och DJ Sleepy längst bak, men det här är en omsorgsfull rekonstruktion av 18 nummer ur Petters 15-årsjubilerande karriär. Och det verkar faktiskt som att de klassiskt skolade musikerna är lika roade av utbytet som Södermalmsrapparen. De imiterar rent av en av Sleepys ”wheelouts” med skivspelarna.

Men så passar hiphop de facto oväntat bra i den här sortens finrum. Mycket bygger på grunder från den amerikanska 1970-talssoul som gärna blev symfonisk och det storslagna, ofta sentimentala temperamentet är som gjort för gråtande stråkpartier och bombastiskt blås.

Petters ”Gryning” känns väldigt mäktig i sitt ganska genomgripande klassiska arrangemang och ”Längesen” blir ett skirt violin­plockande stycke romantik.

Gigantisk trumma

Allra coolast är ”Det går bra nu” i en spartansk variant med cello, trombon, basfiol och gigantisk trumma.

Det märks på Petter hur rörd han är över att få komma in med sin rap i den här sortens salonger, och han ramar dessutom in kvällen kul med lysande historier om Grammis­galan och hur han började rappa på svenska.

Petter & Sveriges Radios symfoniorkester

Berwaldhallen, Stockholm.

Publik: Cirka tusen. Längd: 82 minuter plus paus. Bäst: ”Det går bra nu” och ”Mikrofonkåt”. Sämst: Stötiga ”Så klart” lyfter kanske inte så mycket i det här arrangemanget.

ARTIKELN HANDLAR OM