Anders Wendin känns självklar på scen

1 av 3 | Foto: Felipe Morales
Anders Wendin på Stockholm Music and Arts.
MUSIK

Alla intryck från premiären i våras består.
Anders Wendin har rent av hunnit växa ytterligare i den nya rollen som svenskspråkig rock’n’roll-entertainer.
Jag såg Wendins allra första konsert under eget namn på Debaser Strand i Stockholm i våras.
Alla som har sett Moneybrother de senaste tolv åren vet att det här är en av de allra mest drivna estradörer som den svenska rocken skådat.
Att det skulle fungera lika bra på svenska och inom en lite annan sorts ramar som satts inte minst av Eldkvarn och på senare år befolkats och utvecklats av många, främst Håkan Hellström, var inte lika självklart.
Visserligen blev den svenska coverplattan under namnet Pengabrorsan en framgång, men när Wendin i våras släppte albumet ”Dom ska få se vem dom roat sig med”, med några av de mest personliga texter han skrivit, sattes betydligt mer på spel.
Att åka på turné och helt lämna Moneybrother-låtarna hemma är att ge sig ut på ännu tunnare is.
Men Wendin känns helt självklar på Skeppsholmens scen, inför den storpublik som står och väntar på LeMarc, med vapendragarblåsarna Gustav Bendt och Viktor Brobacke på sin högra sida.
Han rusar ut och tar för sig på rampen, berättar lysande om när han skulle bli far, och dirigerar både band och publik på ett Springsteen- och soulskolat sätt som försvinnande få andra i Sverige behärskar.
Långt ifrån alla i kväll har hört ”Du måste kunna gå nu” eller ”Större än så här”, men Wendin låter publiken lära känna låtarna på ett ögonblick.
Det finns plats för honom också inför de där ramarna, inget snack om saken.

ARTIKELN HANDLAR OM