Lekstugekänslan står i centrum

Gnarls Barkley är skamlöst roliga att lyssna på

MUSIK

St. Elsewhere (pop,r&b)

”Crazy” är vårens singel. En coolt producerad soulpoplåt med en refräng som fyller vilket dansgolv och vilken bilstereo som helst med värme varje gång den dyker upp. ”Crossoverpotential” brukar den sällsynta kvaliteten kallas, och de som kan sånt bäst numera är ofta artister ur hiphopvärlden.

Gnarls Barkleys ena halva är Danger Mouse, mest känd för sin mashup av Beatles och Jay-Z på ”The grey album” och som producent för Gorillaz. Den andra är rapparen Cee-Lo, kritikerhyllad både solo och med Goodie Mob.

På ”St. Elsewhere” vill de göra så mycket som möjligt som inte förväntas av dem. Som att slänga ihop den rejält 60-talsflirtiga soulstänkaren ”Smiley faces” eller att oväntat bokstavstroget tolka Violent Femmes new wave-popklassiker ”Gone daddy gone”.

Lekstugekänslan står i centrum, Danger Mouse och Cee-Lo låter barnsligt lyckliga över att få lattja med elgitarrer och knäppa synthljud och göra musik som både bjuder in och förvirrar.

Så länge de kommer ihåg att göra låtar är det lika skamlöst roligt att lyssna på också.

Bästa spår: ”Crazy”, förstås.

Håkan Steen

ARTIKELN HANDLAR OM