Vad finns under ytan, egentligen?

Jay-Jay Johansson lyckas inte komma ifrån känslan av distans och posering

MUSIK

The Long term physical effects are not yet known (pop,dans)

Foto: Andreas Lundberg
Jay-Jay Johansson.

Redan efter en vers och en refräng vet man hur resten av varje spår kommer att låta.

Väldigt lite överraskar på Jay-Jay Johansons skiva med den långa och morbida titeln.

Det är vemod och trihopbeats – en genre som var som hetast när Jay-Jay på mitten av 1990-talet var en omskriven formgivare på hippa brittiska magasinet i-D.

Av skivans elva låtar att döma är triphop i konserverad form inte riktigt redo för en revival än.

Alla som varit i klädföretagets Acnes flaggbutik på Norrmalmstorg i Stockholm har sett Jay-Jay bakom kassan.

Kanske har du liksom jag tänkt: ”går det så dåligt för hans musikkarrär?”.

Fast direkt illa går den inte.

”Rocks in pockets” är en udda och rytmisk electroballad med filmiska stråkar. Den raka och refrängstarka poplåten ”Breaking glass” är ytterligare en behållning med skivan.

Men Jay-Jay lyckas inte heller den här gången att komma ifrån den känsla av distans och posering som han och hans musik inger.

Frågan kvarstår: vad finns där under ytan, egentligen?

Bästa spår: ”Rocks in pockets”.

Jonna Sima