La Roux

MUSIK

Lever upp till synthfrisyren (pop) <plus3 />

<p>De brittiska öarna verkar inte få nog av knasiga, röda frisyrer.</p><p class="noIndent">Svenska krulltotten Erik Hassle kammade hem storbolagskontrakt. Inhemska 20-åringen Elly Jackson sportar en frisyr som tangerar Jim Carreys i ”Den galopperande detektiven 2”.</p><p class="noIndent">Förutom tyngdlagstrotsande hårsvall har det, i den eviga jakten på nästa Lily Allen, talats mycket om ett knippe brittiska tjugonåntings med en fäbless för åttiotalets syntpop.</p><p class="noIndent">Just La Roux (som egentligen är en duo bestående av Jackson och producenten och låtskrivaren Ben Langmaid) och Little Boots­ går i bräschen för dessa.</p><p class="noIndent">Men där Little Boots ser en duett med Phil Oakey från Human League som en kitschig accessoar går La Roux hela vägen. Den Brixton-bördiga sångerskan föredrar androgyna Annie Lennox framför trötta klichékvinnoideal. Duon hyser en gränslös kärlek till Heaven 17, Blancmange, Simple Minds och Depeche Modes Vince Clarke-era.</p><p class="noIndent">Men frågan som debatterats i brittiska medier sedan Elly tippades femma på BBC:s lista över 2009 års pophopp kvarstår: Kan hon leva upp till frisyren?</p><p class="noIndent">Med råge.</p><p class="noIndent">Singeln ”In for the kill” har hittills sålt med dagens mått mätt smått fantastiska en halv miljon exemplar. Uppföljaren ”Bulletproof” toppar i skrivande stund singellistan i England.</p><p class="noIndent">Det krävs knappast en skallig storbolagsscout för att förstå varför.</p><p class="noIndent">Ellys röst är påflugen och melodierna ettrigt efterhängsna som din lokala stalker. Allt vävs in i ett nödvändigt allvar. Under den femårsperiod som låtarna skrevs hade Elly Jackson ett på-av-förhållande som uppenbarligen var lika destruktivt som inspirerande.</p><p class="noIndent">Flytten från franska hipsteretiketten Kitsuné till stora Polydor hörs egentligen inte alls. La Roux skrattar fortfarande hånfullt åt Lady Gagas väntade producentval. I stället väljer de prompt att låta som ett pimpat tv-spel på nordengelskt rave.</p><p class="noIndent">Den 20-åriga frisyren kan knappast mäta sig med texterna och melodierna på Lily Allens ”It’s not me, it’s you” från i vintras. Men som Lilys småtrotsiga lillasyster gör Elly ett excellent jobb.</p>

Per Magnusson