Discovery

MUSIK

LP (pop,R’N’B) <plus4 />

<p>När belgaren Milow gör lägereldsrock av 50 Cents och Justin Timberlakes ”Ayo technology” känner man knappast någon passionerad kärlek till modern hiphop och r’n’b i luften. Och även om det är trevligt att Mando Diao anlitade The Salazar Brothers som producenter blev resultatet, en rockplatta med lite retrosoul, inte direkt nyskapande.</p><p class="noIndent">Pop- och rockvärlden tycker oftast inte särskilt mycket om hiphop och r’n’b. I alla fall inte om musiken är yngre än tio år. Eller om man inte får göra en tråkig cover, utan allt det som gjorde originalet bra.</p><p class="noIndent">I det andra lägret låter det annorlunda. Den nya hiphopen och r’n’b:n är inte lika rädd för att utveckla soundet och har de senaste åren, med artister som Cassie, Rihanna, T-Pain och The-Dream, blivit poppigare och poppigare. På ”808s & Heartbreak” tog Kanye West kanske det största steget mot den punkt där genrernas utvecklingskurvor korsas helt.</p><p class="noIndent">Nu börjar det dock röra på sig i indievärlden också.</p><p class="noIndent">Nyheten om att skramliga popbandet Ra Ra Riots sångare Wes Miles och Rostam Batmanglij, som spelar keyboard i Vampire Weekend, börjat samarbeta väckte stor förväntan i musikbloggosfären. Att deras bandnamn också råkar vara titeln på ett klassiskt Daft Punk-album måste ha fått många indiehipsters att jubla.</p><p class="noIndent">Men vem hade anat att duon skulle debutera med perfekt Ryan Leslie-r’n’b? Lika kärleksfullt och snyggt som Vampire Weekend inkorporerar afrikanska influenser i sina poplåtar har Discovery tagit till sig det moderna r’n’b-soundet och gjort något eget.</p><p class="noIndent">Autotune används flitigt. Likaså luftiga synthmattor à la Ushers ”Love in this club”. Till och med fraseringen känns aningen R Kelly-påverkad emellanåt.</p><p class="noIndent">”I want you back”, alla indiepopklubbars Jackson-favorit, kanske inte är ett så spännande coverval men duons söta version av klassikern känns extremt välvald den här veckan.</p><p class="noIndent">”LP” är lite ofärdig och jag hade önskat att Discovery vågat luta sig ännu mer mot 2000-talets svarta musik. De har fortfarande mer gemensamt med Postal Service och Hot Chip än T-Pain.</p><p class="noIndent">Fast när låten ”I wanna be your boyfriend” låter som en 00-talsuppdatering av Tom Tom Clubs ”Genius of love” känns det som att genrelånarcirkeln är sluten.</p>

Jenny Seth