Eldkvarn har kvar glöden

Foto: Foto: ROGER LUNDSTEN
PLURAIST Plura Jonsson har lyckats behålla ett eget formspråk.
MUSIK

ROCK Om låten släppts för tio år sedan hade den framförts i sjömanskostym.

Visste jag inte bättre hade jag trott att det är Håkan Hellströms band som kompar Plura Jonsson.

Smattret i bakgrunden – det låter som om Hellströms slagverkare Finn Björnulfsson dammar på sina congas tills de beställer en flygbiljett till Brasilien.

Det är en ”hela-bandet-står-på-tå”-attack med hög puls. Det är musik som rusar fram, påhejad av ett lyckligt carnivàleblås. Jag kan inte minnas när Eldkvarn sist släppte en singel som var lika mycket pop.

Precis som alla stora stilister har Plura skapat ett egen litet universum som sällan förändras. ”Pluralismerna” haglar. Det är perronger och osynliga kontrakt och skott från höften och tåg och länge sedan.

Melodier som känns

Eldkvarn kan bara jämföras med sig självt. De firar 40-årsjubileum i år. Men bandet försöker fortfarande göra musik och melodier som känns och bränns som om de just börjat och har hela karriären framför sig.

De lyckas ofta över förväntan. ”De berömdas aveny” är, med tanke på Eldkvarns historia, kanske inte en sensation.

Snarare ett kärt återbesök i en fiktiv värld som jag varken kan eller vill lämna.
 

Fotnot: ”De berömdas aveny”, första singeln från det kommande albumet med samma namn, släpps den 17 oktober.

ARTIKELN HANDLAR OM