Flygbolaget ställde in – Isabell och Linnéa missar Håkans sista konsert

Foto: Privat
Linnéa och Isabell Zemrén får inte se Håkan Hellström på Ullevi.
ROCKBJÖRNEN

Isabell Zemrén hade köpt flygbiljetter från Lycksele till Arlanda. Men på lördagen möttes de och flera andra resenärer av en stängd flygplats.

Nu missar Isabell och dottern Linnéa Håkan Hellströms sista konsert.

– Det är jättesurt för min dotter, för hon hade verkligen sett fram emot att se Håkan Hellström, berättar Isabell Zemrén för Nöjesbladet.

Isabell, 47, och Linnéa Zemrén, 25, såg fram emot en mor- och dotterresa till Göteborg, med Håkan Hellströms sista konsert som slutdestination. I april köpte Isabell Zemrén flygbiljetter från Lycksele till Arlanda och på lördagen skulle planet gå.

Men när Isabell och Linnéa anlände till flygplatsen möttes hon och flera andra resenärer av en oväntad syn, vilket Västerbottens-Kuriren var först med att rapportera om. Flygplatsen var nämligen stängd.

– Vi hade betalat och fått biljetter och när vi kom till flyget var det stängt. Det kom flera resesällskap som var lika förvånade för detta, säger Isabell till Nöjesbladet.

”Jättesurt”

Isabell Zemrén berättar att hon och dottern tittade på alternativ och huruvida det skulle vara möjligt att få tag på flygbiljetter från Umeå eller Skellefteå i stället, men när inte det gick fick de snopet åka hem igen.

– Det känns riktigt, riktigt tråkigt. För mig är det väl okej, men det är jättesurt för min dotter för hon hade verkligen sett fram emot att se Håkan Hellström, säger Isabell Zemrén och fortsätter:

– Jag har lagt ut en fråga via Facebook, om det är några som är intresserade av några konsertbiljetter och har nytta av dem, så får vi se. Vi kan ju inte använda dem längre.

Ni hade inte fått någon information via mejl från flygbolaget om den inställda avgången?

– Nej, Nextjet säger att de har skickat ut mejl om att de inte flyger på lördagar, men jag har inte fått något och inte de andra heller. Så de har ju gjort en miss. Och de här biljetterna köpte jag i april.

Mejlen kom inte fram

Henning Lindberg, försäljnings- och marknadschef för Nextjet, förklarar:

– Den aktuella flygningen fanns till försäljning i våras, men ställdes in den 19 april varpå det skickades ut information via e-post till de berörda resenärerna och i vårt system har det sett ut som att allt har kommit fram. Vi har inte fått några varningar. Nu visar det sig att de inte har kommit fram.

Reagerade ni inte på att ni inte fick in några av- eller ombokningar för de berörda flygavgångarna?

– Det är ett automatiserat system och så länge allt löper på per automatik får vi inga varningar, så vi får gå tillbaka till vårt system och leverantör och försöka förstå vad det är som har gått fel. Det är en teknisk miss, säger han.

Planen för Isabell och Linnéa Zemrén var att flyga vidare från Stockholm till Göteborg. I Göteborg hade de bokat in sig på ett hotell.

– Vi får se hur Nextjet agerar. Det är ju en del omkostnader. I och med att de var så kort varsel får vi inte tillbaka något av övriga parter, utan det är ju Nextjet som får ta de kostnaderna. Det är jättetråkigt. Jag lider även med de småbarnsfamiljer som hamnade i kläm, säger Isabell Zemrén.

– Jag har personligen varit i kontakt med allihopa. Vi har bokat om de flighter vi kunnat och resten ersätter vi. Det är såklart jättetråkigt att det blev såhär, säger Henning Lindberg.

ARTIKELN HANDLAR OM