Omtumlande – och gnistrande

avMattias Kling

ROCKBJÖRNEN

Så bra var Volbeat på Sweden rock

1 av 5 | Foto: JÖRGEN JOHANSSON
UPPTAGGAD Sångaren Michael Poulsen och Volbeat tar sin uppgift på allvar och visar att de är ett headlineband värdigt Sweden Rock.

NORJE. Det är lätt att förstå att Michael Poulsen innan ”Lola Montez” liksom tappar lite av fattningen och konstaterar:

– Jag minns första gången vi spelade i Sverige – det var 15 personer där. Och titta på det här.

Man begriper lätt den reaktionen.

Och den är ju helt rimlig.

Jag är medveten om att jag så sent som i torsdagstidningen ifrågasatte Sweden Rocks bokningsstrategi att sätta den dansk/amerikanska kvartetten som dragplåster på festivalens finalnatt.

Okej, jag erkänner: Jag hade fel. Verkligen fel.

För det finns nog få publikförenande akter som knyter ihop trådarna runt denna 2014-upplaga av rockfesten än just Volbeat. Det är ju nämligen en ensemble som tar sin headlinestatus på blodigaste allvar – skickar av fyrverkerier och gnistdraperier redan i inledande ”Doc Holiday” och bjuder på en rakt igenom tjusig show – och som dessutom hör till evenemangets fjärde mest efterfrågade akt efter AC/DC, Metallica och Iron Maiden.

Det är ett förtroende som kräver saker av ett band. Och som det också väljer att leverera.

Omtumlande

Vid det här laget har jag sett combon vid ett flertal tillfällen, från debutgiget i Stockholm i en garderob bakom Medborgarplatsen 2007 till framträdandet på Tele 2 Arena i november förra året, men sällan så här upptaggat peppad. Ett exempel: De väljer att mot slutet av huvudsetet avvika från sin repertoar genom att spontant slänga in ”Cape of our hero” mellan ”Radio girl” och ”Maybellene i hofteholder”, fresta publiken med en snutt av en ny låt samt skjuta in ett färskt medley med bland andra sorgligen sällanspelade ”A broken man and the dawn” och Kitty Wells-covern ”Making believe”.

Utfallet och resultatet är stundtals omtumlande. Likt när Entombed A.D.:s LG Petrov får axla Mark ”Barney” Greenway growlpartier i ”Evelyn” eller när ”Radio girl” hittar precis rätt gillandefrekvens.

Så, jo. Volbeat är en fullkomlig rimlig headline på Sweden Rock Festival.

Sällan har det varit så här skönt att ha så fel.

ARTIKELN HANDLAR OM