MAXAT, BRITNEY

avJoacim Forsén

Spears bjuder på en spretig men storslagen hitkavalkad

1 av 3
FLÅSAR GAGA I NACKEN Britney Spears turnépremiär lovar väldigt mycket inför Sverigebesöken i Malmö den 11 oktober och Stockholm den 16 oktober. Efter Lady Gagas ”Monster ball”-turné har standarden för en modern scenshow vänts upp och ner.

ST PETERSBURG. Hon är mitt bland en helt ny generation kvinnliga arenaälsklingar med storslagna shower.

Hon har en tioårig karriär bakom sig men strävar framåt.

Britney Spears får kämpa för att få ihop världarna.

Med ”Monster ball” satte Lady Gaga ny standard för hur stora moderna arenakonserter skulle komma att se ut på 10-talet. Alla måste förhålla sig till den. Eller hamna i skuggan av den.

Det vet givetvis Britney Spears. Det går heller inte många sekunder i den förväntansbubblande ryska arenan innan sångerskans show avslöjar många lånade intryck och upplägg från Gaga.

Saknar funktion

Uppdelad i fem delar och avgränsad med inspelade storbildscener rullar parallellt med showen en story om hur sångerskan är jagad av en stalker. Det ger Europapremiären i St Petersburg andrum och är en förutsättning för alla koreografiomställningar, men fyller ingen större funktion för publiken. Speciellt som det är svårt att höra vad som sägs i den dånande volymen och än mindre förstå vad allt har med resten att göra. Förutom logistiklösningen verkar scenerna mer finnas för att det ska vara där än att det behövs för att lyfta spelningen. För att en tidstypisk hitdrottning ska uppträda i den miljön.

Ömsar skinn ofta

Britney är samtidigt en annan artist. Hon har en lång karriär att förhålla sig till, har ömsat skinn fler gånger och både förvaltat och förnyat sin fanskara. Då och då märks just det. Att hon slits i krocken mellan sitt mer oskuldsfulla förflutna och de senaste årens stenhårda danshits.

Men ändå, it’s Britney bitch. Få artister har varit så uträknade men ändå alltid rest sig. Och det är ibland lätt att glömma att Britney Spears utan problem som i kväll kan fylla sina nära 90 minuter med nästan uteslutande radiobomber.

Låter självsäker

På sjunde och senaste albumet ”Femme fatale” har inte minst Max Martin också lyckats få Britney Spears att låta både modern och angelägen igen. Spelningen är maxad, självsäker och övertygande. Precis som albumet. Med det som grund har det hårda house-pumpandet också fått läcka över på många äldre hits, som ”Toxic” och ”...Baby one more time”.

När Britney, som då, lyckas att förena världarna lovar premiären väldigt mycket inför Sverigedatumen.

ARTIKELN HANDLAR OM