Så bra var Håkan Hellströms sista spelning på Ullevi

ROCKBJÖRNEN

GÖTEBORG. Nej, ingen ny klassiker. 

Men vissa stunder är löjligt bra.

Som First Aid Kit. 

Och som skrällen att självaste Leila K blixtrar förbi på scenen. 

FAKTA

Håkan Hellström på Ullevi dag 2


Plats: Ullevi, Göteborg.

Publik: 65 000 (utsålt).

Längd: 2 timmar och 54 minuter.

Bäst: ”13”, ”Rocken roll blåa ögon – igen” och ”Jag har varit i alla städer”.

Sämst: Fler oväntade låtval hade säkert gjort skillnad.

Fråga: Leila K?

Det finns rätt mycket att ta med sig. 

Som den utmattande versionen av ”Jag har varit i alla städer”, till exempel. 

Eller den dånande finalforceringen i ”Din tid kommer”. 

Eller hela First Aid Kit-partiet. 

Eller, för den delen, Leila K

Gissningsleken om vem eller vilka som skulle gästa Håkan Hellström den sista kvällen på Ullevi slutade aldrig. 
Men vem hade gissat på den strålande rapparen och artisten Laila El Khalifi, som förra året valdes in i Swedish Music Hall Of Fame?

Ok, det var kort. 

Några snabba rader i ”Känn ingen sorg för mig Göteborg” och ”Det kommer aldrig va över mig”. Alla som blundande eller tittade ner i telefonerna missade säkert henne. 

Håkan fick kämpa

Men det var samtidigt något som ingen har sett förut under en Hellström-spelning. Leila K har över huvud taget knappt synts till alls på många, många år. Framför allt inte i närheten av en konsertscen.

I all sin enkelhet - stort.

Det här var en konsert där allt skulle in och ännu mer skulle stå på max.

Håkan Hellström fick kämpa och slita en del. Tajmingen har varit bättre. Rösten har haft starkare kvällar. 
Men visst finns det även andra tecken på kreativ mjölksyra.

Konserterna på Ullevi och resten av turnén har egentligen mest handlat om vilka andra artister som ska gästa låtarna, och mindre om vad bandet ska eller kan göra utav musiken.

Bara för att nämna två exempel:

Visst var det passande och fint att se Eva Dahlgren kliva in och ta över rariteten ”Det tog så lång tid att bli ung”, särskilt med tanke på texten.

Och First Aid Kit? Som sagt – herregud. Tror att hela turnén kulminerade där.

Nya låtarna försvann

Men i längden blev det som om Håkan Hellström och hans band varken kunde överträffa sig själva, överraska eller ta musiken vidare utan hjälp.

Mellansnacken var mer pliktskyldiga och utdragna än bra. Och han har inget nytt och bländande album i ryggen heller.

Mycket från ”Du gamla, du fria” försvann snabbt från setlistorna. Ibland, som i fredags, var det bara Silvana Imam-remixen av ”Du fria” och ”Din tid kommer” kvar.

Vilket kanske ger en fingervisning om hur Hellström själv värderar skivan. Eller han är åtminstone medveten om att majoriteten av låtarna inte är lika älskade som de äldre klassikerna. De måste fästa ordentligt hos publiken för att fungera i jätteformatet. 

Inte lika strålande som i fjol

Syftet med ”Rullande åska” var att så många som möjligt skulle få se Håkan Hellström innan han tog paus. 
Det var en turné där han i princip gjorde vad som förväntades av honom – en välregisserad rockteater där detaljerna slipats och testats och slipats om igen i åratal. 

Kalla det gärna för ett långt ärevarv för en show som Hellström har gjort starkare versioner av förr.
Och få gör det bättre. 

Ingen i Sverige, för att vara exakt. Om du påstår något annat kommer din näsa att växa ungefär 25 centimeter i natt. 

Men virvelvinden från Västra Frölunda kändes väldigt ofta i år som en ”vanlig” artist. Ullevi-konserterna med Håkan Hellström har åtminstone inte riktigt samma strålglans som i fjol. 

Allt har ett slut.

FAKTA

Betyg låt för låt


Välkommen hem/Dom där jag kommer från
Sedvanlig inledning – en arenaremix av Erik Lundin och Håkan Hellström där hiphop gifter sig med slamrig storstadsrock. 


Tro och tvivel
Oemotståndlig version – igen. Kalla det gärna för ”andra kvällen”-energi. 


Du kan gå din egen väg
I dag är poplåten mer som en böljande arenakoloss mellan tysta stamningar och våldsamma vrål. 


Mitt Gullbergs kaj paradis
Ett blixtnedslag av soul. Finns en anledning att bildskärmarna visar svartvita klipp med Sam & Dave och Supremes. 


För sent för Edelweiss
När kören sjunger refrängen får balladen en ny och vacker dimension. Känns över huvud taget som att alla kraftsamlar för textraden ”Du vill bränna ner Stockholm”. Slutet innehåller en kort snutt av melodin från ”Känn ingen sorg för mig Göteborg”. 


Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din
Det hamrande pianot har träffat hårdare förr...


En vän med en bil
... men kärleken till den här verkar aldrig slockna. 


Kärlek är ett brev skickat tusen gånger
Blir lite malplacerad i setet. Brukar ha en mer hypnotisk effekt. 


Jag har varit i alla städer
Har fått nytt och mäktigt arrangemang. Växer från sakral munspelspsalm till rullande åska. 


Gårdakvarnar och skit
Framförd som duett med Eva Dahlgren. Den klassiska Björn OIsson-melodin passar henne alldeles utmärkt. På bildskärmarna glider Morrissey förbi i Gais matchtröja. ”Gårdakvarnar och skit”, en storslagen kortfilm om vänskap, är en av anledningarna till att ”Ett kolikbarns bekännelser” är Håkans bästa skiva.  


2 steg från paradise
Den aktuella upplagan av Håkans band låter alltid som bäst när de försöker vara ett svart soulband som drömmer om att få stå på Apollo Theatre i Harlem och, ja, sjunga om Speedy Gonzales. 


Ramlar 
Vet som vanligt inte vem som kör över vem här – bandet eller publiken? Ett stort och lyckligt och stompigt och långt soulinferno. 


Valborg 
Blir antagligen den låt som lever kvar längst. Känns som om ”Valborg” redan har en plats bokad i den röda svenska psalmboken. 


Shelley
Ångestladdad eufori. 


Du gamla (That’s alright since my soul got a seat up in the Kingdom)
Konsertens soulgrund förstärks ytterligare när Amanda Jenssen sjunger Laura Rivers. 


Pärlor
Mer besjälad och mycket vackrare än på skiva. 


Klubbland 
Utan Silvana Imam ”händer” inte riktigt ”Madchester”-låten från Göteborg. 


13
Hela turnéns höjdpunkt – First Aid Kit. Det är redan svårt att föreställa sig den magnifika Big Star-covern utan deras stämsång. I kväll känns den både San Francisco och Memphis. 


Rocken roll blåa ögon – igen/En midsommarnatts dröm 
Man måste hålla tag i något när systrarna Söderberg sjunger ”Rocken roll blåa ögon – igen”. Och övergången till ”En midsommarnatts dröm” är knäckande. Och versionen av ”En midsommarnatts dröm” är i sin tur ett överlyckligt kaos. 


Din tid kommer 
Ett skådespel, från början till slut. Även om Hellström verkar få kämpa sig igenom numret. Orken är slut. 

Extranummer


Det tog så lång tid att bli ung 
På jubiluemskonserten för ”Känn ingen sorg för mig Göteborg” var balladen det förlängda outrot till ”Uppsnärjd i det blå”. I dag känns det som en perfekt duett för Hellström och Eva Dahlgren. 


Känn ingen sorg för mig Göteborg
Leila K är med i några sekunder. Leila K. Vem såg den komma? 


Det kommer aldrig va över för mig
Leila K hoppar även in i rappar blixtsnabbt och kort här. Leila K. 


Kom igen Lena
En lång och utmattande forcering. Med Erik Lundin i absolut högform. 


Du är snart där 
Får, med tanke på omständigheterna, en helt annan atomsfär än tidigare under turnén. I tur och ordning sjunger First Aid Kit, Eva Dahlgren och mamma Christina Hellström. I kväll är det på sätt och vis ett riktigt farväl när fyrverkrierna fyller arenan med krutrök. 


Nu kan du få mig så lätt
Finns en logik i att konserten, den femte på Ullevi, slutar i en låt där allt egentligen började en gång.