”Vi tog en helig sak och gjorde den modern”

ROCKBJÖRNEN

Aftonbladet prisades för Rockbjörnen - ”folkets pris”

Foto: Aftonbladet prisades på "Årets dagstidning" för "Årets marknadsinsats".

Aftonbladets 33 år gamla klassiker "Rockbjörnen" har vunnit pris – för sitt nyskapande.

På branschgalan "Årets dagstidning" vann nallen pris för "Årets marknadsinsats".

– Det är tack vare ett fantastisk samarbete mellan marknadsavdelningen och nöjesredaktionen, säger Aftonbladets Nicke Franchell.

Efter över 30 år var det dags att förnya "Rockbjörnen", och det gjordes så bra att Aftonbladet nu prisas för årets marknadsinsats på Tidningsutgivarna TU:s och branschtidningen Medievärldens årliga gala "Årets dagstidning".

”I tidens anda”

– Vi tog en helig sak och gjorde den modern, i tidens anda och på det sättet ökade intresset för Rockbjörnen, säger Nicke Franchell.

– Det vi gjorde med "Livelöpet", livekonserter sända över nätet, och kopplade ihop det med Facebook var vi först i världen med. Det är därför vi vann.

Juryns motivering löd:

"Från idé till slutprodukt är den här marknadsinsatsen väl genomförd in i minsta detalj. Genom att förädla ett gammalt koncept har vinnaren fått en ny plats i ett nytt medielandskap. Med interaktivitet och god förståelse om sin målgrupp går man i bräschen för att utveckla det digitala mediet och därmed har man lyckats göra sin Rockbjörn till folkets pris".

”Jättekul”

– Och jag håller med, den stämmer riktigt bra, säger Marie Kry, projektledare för Rockbjörnen.

– Det känns skitbra! Jättekul att kunna dra hem ett sådant här pris till Aftonbladet, säger Marie Kry, projektledare för Rockbjörnen.

Andra pristagare under kvällen var Norrköpings Tidning som fick priset "Årets dagstidning", Expressen som utsågs till "Årets redaktion" och Svenska Dagbladet blev vann kategorin "Digitala medier".

ARTIKELN HANDLAR OM