Hitsen hetast

Madonnas show – både mästerverk & brakfiasko

GÖTEBORG. Showen speglar Madonnas långa karriär som poplegend perfekt.

Det är en två timmar lång och välregisserad musik­video.

Och innehållet?

En blandning av brakfiaskon och mästerverk.

Madonna slog igenom på 80-talet.

Årtiondet är kanske mer känt som musikvideons decennium.

Och det kan vara svårt att förstå i dag, men det var inte bara en era då musikkanalen MTV faktiskt handlade om, trumvirvel, musik. Samma kanal var också viktigare och större än ”Idol”-diktatorn Simon Cowell.

Och förutom Michael Jackson var det ingen som behärskade mediet bättre än Madonna.

Tjugo videor

Musiken gjorde henne till stjärna. Men det var hitsinglarnas videor och Madonnas geniala förmåga att gestalta sig själv och sin musik i visuellt utmanande bilder som förvandlade henne till ikon.

Därför är det kanske passande att årets show påminner om just dyra och påkostade musikvideor. Tjugo stycken, för att vara exakt. Efter varandra.

Det intrycket förstärks av att bristen på aktiv och personlig publikkontakt ibland blir så stor att den måste skjutsas till akuten. Då blir avståndet mellan det som sker på scenen och resten av arenan väldigt långt. Det känns som att man sitter och tittar på tv.

Småfånig etnoamatör

Det finns även andra svagheter. Vissa nummer är mer gymnastik än musik.

I det famösa folkmusikpartiet – en hysterisk och onödig balkancirkus – reducerar Madonna sig själv till en glad och små­fånig etnoamatör. Och musikalballader är, som bekant, bara uthärdliga när de framförs av dataanimerade djur på bio.

Men det saknas inte förträffliga höjdpunkter heller.

Laddade remixade låtar

Som den fenomenala versionen av discoklassikern ”Holiday”. Eller när housepianot börjar hamra mot slutet av ”Vogue”. Eller hela finalen som startar med ”4 minutes” och slutar med ”Give it 2 me”.

Där mosar Madonna ihop disco, techno, hiphop, house och laserljus och skapar en explosiv totalshow som drabbar ögonen och öronen exakt lika hårt.

Och ”Madge” är som allra bäst när hon remixar om sina största hits genom att klä dem i beats och rytmer och ljudeffekter som inte fanns när de skrevs.

Den nya versionen av ”Like a prayer” är exempelvis så laddad att den nästan blir radio­aktiv.

Så om du ska se Madonna i kväll – stå inte för nära högtalarna mot slutet. Speciellt inte om du är fåfäng.

När basljuden klipper till med full kraft kommer du att få en ny frisyr.

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN