Madonna - stygg och hypnotisk
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-09
Så bra var spelningen – låt för låt
Ojämnt? Jo tack.
Om Madonnas show vore en bergochdalbana skulle den bli det mest spektakulära åket på Liseberg.
Konserten innehåller disco och techno och folkpopstök och en briljant ”Like a prayer” och musikalsmör och hiphop och hopprep. Och kvalitén går upp och ner i en svindlande fart.
Men i den mäktiga finalen känns The Queen of Pop oövervinnerlig.
Candy shop
Efter ett öronbedövande intro med en rullande godisbit gör ”Madge” entré på sin tron. Det låter och ser ut som att hiphopproducenten Timbaland har regisserat ett funkigt Fred Astaire-nummer. Bristen på riktig utlevelse och närvaro gör att låten mest liknar en påkostad musikvideo.
Beat goes on
Pharrell Williams och Kanye West rappar på bildskärmarna. Madonna och hennes dansare åker ut på scenens ramp med en vit lyxbil. En utmärkt crossover mellan hiphop och disco.
Human nature
En av showens stelaste och mest poänglösa nummer. Madonna spelar lite gitarr. I cylinderhatt.
Vogue
Madonna bakar ihop två av sina bästa och största hits – ”Vogue” och ”4 minutes” – till en och samma låt. Lysande mix av klassiska popmelodier och blytunga beats.
Into the groove
”Hopprepsnumret”. En sorts hyllning till Madonnas unga år i New York när hon sprang runt på disco- och hiphopklubbar. Scenen förvandlas till ett block party med breakdance, en dj som scratchar vinyl, b-boys med stora kepsar och, well, hopprep.
Holiday
En av showens höjdpunkter som befäster låtens ställning som en av de bästa discosinglarna som gjorts. Och Michael Jackson-hyllningen i mitten – en dansare imiterar The King of Pop i snuttar från ”Billie Jean” och ”Wanna be startin’ somethin’” – får Ullevi att likna ett jättelikt och kokande dansgolv.
Dress you up
Stygg rockversion. En av Madonnas sötaste hits får huggtänder när riffen från ”My Sharona” och Sex Pistols ”God save the queen” sprängs in i låten.
She’s not me
Dansarna klär ut sig till några av Madonnas mest kända videoskepnader, som ”The material girl” och ”The virgin”. Sen spöar ”Madge” antingen upp dem. Eller sticker in tungan i deras mun. I vilket fall – tröttsamt egonummer.
Music
Singeln ”Holiday” definierade Madonnas 80-tal. Den uppdaterade syskonlåten ”Music” har haft samma funktion och betydelse för popstjärnans 2000-tal. Det känns som att de bästa låtarna som Madonna gjort sen millennieskiftet utgår från ”Music” – en strålande hyllning till dansgolvets förlösande kraft.
Devil wouldn’t recognize you
Snyggt nummer, blek låt. R’n’b-balladen passar inte Madonna. Den blir aldrig nåt annat eller större än en medioker Justin Timberlake-kopia.
Spanish lesson
Samma sak här. Munkkåpor och frenetiska, spanska gitarrer kan inte dölja att numret skulle fungera bättre i en Justin Timberlake-show.
Miles away
Inledningen av showens folkmusikparti är i alla fall glimrande. En digital folklåt med en stor och vacker refräng.
La isla bonita/Lela pala tute
Jaha. Here we go again. Madonna stöper om sin 80-talshit till en filmscen av regissören Emir Kusturica. Det är fioler och bouzouki och klezmer och ”oopa” och dragspel och allmän cirkus. När Madonna gör disco är hon en legend. När hon gör balkankakofonier är hon en turist.
Doli doli (rumänsk folklåt)
Påminn mig igen. Tittar vi på en Madonna-konsert eller på Eurovision song contest?
You must love me
Madonna berömmer svenskar, som hon ofta jobbar ihop med. Vi är tydligen sexuella, kreativa och riktiga partydjur. Äsch och nåja. Sen sjunger hon sentimental musikalsmörja.
4 minutes
Showen ändrar karaktär igen. Nu handlar allt om mullrande bashögtalare och Timbaland-producerade hiphopbeats som är så tunga att de lämnar fotspår i asfalten.
Like a prayer
Furiös och bombastisk och fantastisk remix. ”Like a prayer” har aldrig låtit bättre. Blandningen av gospel och trancetechno är minst sagt hypnotisk.
Frozen/Open your heart
Madonna fortsätter att mixa om sitt låtmaterial genom att montera samman två hits från helt olika perioder av hennes långa karriär. På papperet verkar inte suggestiva ”Frozen” och flickrumshiten ”Open your heart” passa ihop alls. Men live är det omaka paret bländande.
Ray of light
En monumental och lång och laddad ravefest.
Give it 2 me
Basgångarna, technoeffekterna och de aggressiva synthljuden gör konfetti av trumhinnorna. Madonna hoppar och dansar och skriker nere i diket mellan scenen och kravallsteketen. En mäktig final. Hennes sista ord ringer i öronen långt efter att konserten slutat:
”No one’s gonna stop me – ever.”