Spelade in hela skivan på fyllan

ROCKBJÖRNEN

Peter Bjorn and John: Vi känner att vi blir mer avslappnade

Foto: Björn Yttling, Peter Morén och John Eriksson utgör trion Peter Bjorn and John har ett något udda framgångsrecept.”Det gäller att man klarar av att vara onykter i långa perioder och hålla en förfestnivå i fyra fem dagar”, säger Björn Yttling.

Nyligen släppte Peter Bjorn and John sitt nya album ”Gimme some”.

En skiva som spelades in helt på fyllan.

– Det gäller att hålla sig förfestfull, säger Björn Yttling.

Det har varit lugnt kring det svenska indierockbandet Peter Bjorn and John den senaste tiden. Trion har befunnit sig i studion och spelat in sitt senaste album ”Gimme some”.

– Det tar ett tag att spela in en skiva, säger Björn Yttling, 36.

När Nöjesbladet träffar bandet avslöjar de hemligheten bakom soundet.

Hela skivan är nämligen inspelad helt på fyllan.

– Det är väl inget som vi rekommenderar till andra, säger Björn Yttling. Men vi känner att vi blir mer avslappnade och det är rätt viktigt.

Väldigt mycket folköl

Enligt Björn Yttling dracks det väldigt mycket folköl under de fyra dagar som skivan spelades in.

– Det är ju inte som på fest där du dricker i fem timmar. Det gäller att man klarar av att vara onykter

i långa perioder och hålla en förfestnivå i fyra fem dagar. Sen fick vår producent hålla sig lugnare. Någon måste ju stänga av datorn och låsa.

Peter Bjorn and John har aldrig lyckats fullt ut i Sverige. På andra sidan Atlanten har det dock gått väldigt mycket bättre. I februari spelade bandet på Conan O’Briens talkshow och i slutet av mars spelade de hos Jay Leno.

– Jag tror inte folk i Sverige fattar hur stora de här programmen är, säger Björn Yttling. Det är klart att det hjälper försäljningen.

Spelas överallt

I USA har bandet sålt flera hundra tusentals album plus över en miljon singlar.

– Många i USA gillar våra texter, säger Björn Yttling. Sen finns det många som gillar vårt sound. Fast det är ändå ett marginaliserat sound. Men det finns så mycket mer människor i USA.

Den låt som sålt överlägset mest är singeln ”Young folks”. Låten som har ackompanjerat tv-program som ”Gossip girl”, ”Grey’s anatomy” och ”Californication”.

– Jag har hört den på så jävla konstiga ställen. När man väntar i telefon på banken i USA, på barnprogram och stora diskon i Barcelona. Och den låter bra överallt fast det är samma version. Det är väl det som är låtens styrka.

ARTIKELN HANDLAR OM