Hiphopens kung är här

ROCKBJÖRNEN

33 miljoner sålda skivor, gift med Beyoncé Knowles, skivbolagspamp och kläddesigner.

”The hard knock life” känns avlägset.

På torsdagen uppträdde Jay-Z i Globen.

Foto: AP
Hiphopens kung kommer till Globen i kväll.

Eller Hova, eller Rocafella, eller Jiggaman, eller Shawn Carter.

Kärt barn har många namn, men det är som Jay­Z­ vi känner den 38-åriga rapparen bäst.

Allting började i Brooklyns skummaste kvarter med knarkleveranser i fickorna och med blicken ständigt bak över axeln.

Musiken blev räddningen.

Gjorde sin grej

Som tonåring träffade han Notorious B.I.G. och Busta Rhymes och startade – efter ett par års harvande på Brooklyns hiphopscen – skivbolaget Roc-A-Fella Records.

– Jag gjorde bra ifrån mig på gatorna och folk runtomkring mig sa ”rappare är prostituerade, de åker på turné, lämnar sina familjer och låter någon vit man ta deras pengar. Jag bestämde mig för att göra det annorlunda”, sa han 2005 till New York Magazine.

1998 tog karriären fart med kritikerhyllade skivan ”Vol. 2?... Hard knock life” som sålde fem gånger platinum. 33 miljoner sålda skivor senare kommer nu hiphopmogulen till Sverige för sin – med undantag för en mindre klubbspelning – första konsert.

Entreprenör

Och han gör det lika mycket som en entreprenör som en rapstjärna.

Själv har han kommenterat det hela med det klassiska citatet: ”I’m not a ’businessman’. I’m a business?... man’”.

En bra beskrivning på den amerikanska rapparen som har gått från att vara en affärsman till att bli just en hel affärsrörelse.

ARTIKELN HANDLAR OM