Snyggt men inte tryggt

Foto: Jerker Ivarsson
Ser bra ut – känns obekvämt Ida Evileye och Klara Force i Crucified Barbara verkar inte trivas på scen trots ett gediget turnéschema bakom sig, skriver Nöjesbladets Mattias Kling.
ROCKBJÖRNEN

GÄVLE. Det finns rakt igenom saker som gör att man vill vara förlåtande och konsekvent välvillig. Som att sångerskan Mia Coldheart äger scenens mitt, som att Nicki Wicked svingar sina trumpinnar med oväntad veterankompetens eller att Ida Evileye är en headbangande yrhätta på basistposition.

Det gör att konserten mestadels ser bra ut. De små medel som används räcker långt och gör att betraktaren aldrig kan känna sig uttråkad.

Men lika tydligt är att Crucified Barbara, trots ett gediget turnéschema bakom sig, inte känns till hundra procent bekväma i sin roll som eftermiddagsunderhållning på Getaway Rocks största scen.

Växt som låtskrivare

Det märks på att mellan­snacket är väldigt svårt att engagera sig i eller hur teknikstrulet med frontkvinnans krånglande gitarr i ”Blackened bones” lyckas sänka humöret i halvtid.

Då är musiken en förmildrande omständighet. Styckena från andra­skivan ”Til death do us party” ­visar hur mycket gruppen växt som låtskrivare ­sedan debuten, med en vacker ”Jennyfer” och en extra kåtrufsig ”Sex action” som främsta höjdpunkter.

FAKTA

Crucified Barbara

Monster Stage, Getaway Rock.

Bäst: Inlevelsen är oförfalskat lycklig. Sämst: Behovet av riktig scen­säkerhet är tydlig.