Publiken är de stora förlorarna

ROCKBJÖRNEN

Ha ha ha ha ha harrgghhh.

Och där tog det stopp.

Trots flera tappra försök går det inte att skratta åt biljetteländet längre.

Markus Larsson, varje söndag i Nöjesbladet.

Har ni sett filmen ”Måndag hela veckan”?

Det är en lysande komedi.

Bill Murray spelar ett cyniskt väderankare som åker till lilla skitstaden Punxsutawney för att bevaka när murmeldjuret Phil kryper fram ur sitt gryt.

Och inte nog med det – tv-meteorologen Murray råkar dessutom fastna i en tidsvurpa. Han vaknar upp och får uppleva samma dag, om och om igen. Murray kommer inte ens undan skärselden när han tar livet av sig.

Tankarna går omedelbart till ”Måndag hela veckan” när jag läser om den senaste delen av serien ”Den svenska biljettfarsen”

Bill Murray i ”Måndag hela veckan”.

Plötsligt förstår jag precis hur Bill Murray känner sig när han tvingas vakna till en klockradion som spelar Sonny & Chers muntra trudelutt ”I got you babe” – om och om och om och om och om igen. Och en gång till.

”Den svenska biljettfarsen” har visats i flera säsonger och är nu framme vid avsnitt 176. Denna gång är det Per Gessle, konsertarrangören Live Nation och nåt som heter Biljett Nu som spelar huvudrollerna.

Gessle och Live Nation anklagar Biljett Nu för att sälja ogiltiga biljetter till en Roxette-konsert. Och på Biljett Nu svarar Magnus Nilsson med att stämma dem för förtal”. Ord står mot ord. Jag kan i nuläget inte bedöma vem som har rätt ellerfel.

Men jag ganska säker på att förloraren kommer vara – trumvirvel, cymbalslag och en kraftfull trumpetfanfar – du. Du som köper biljetterna ifråga.

Och jag är också ganska säker på att liknande problem inteskulle uppstå om det existerade en skarpare och bättre lagstiftning som reglerade biljettförsäljningen till konserter och sportevenemang.

Tidigare har debatten rasat om företag som köper upp storakvantiteter biljetter och säljer dem vidare i andrahand – naturligtvis till ett högre pris.

Ingen vill ha det så.

Inte konsertarrangörerna. Inte artisterna. Inte politikerna. Och framför allt inte publiken.

Ändå händer det inget. Vilket är absurt. Det verkar enklare att övertala en moderatmupp att avveckla kärnkraften före jul.

En ny lagstiftning skulle också rensa bort marknadens fåntrattar och tvivelaktiga aktörer och ockrare.

Striden mellan Live Nation och Biljett Nu brakar dessutom loss vid helt fel tillfälle.

I USA varnas det för att livemusikenstår inför en ny och djup lågkonjunktur.

Samma lågkonjunktur blir naturligtvis inte bättre om de som betalar för konserterna – publiken – inte litar på konsertarrangörer, biljettförsäljare och artister.

Förtroendet borde vid det här laget vara noll.

Ingen kan säga att de inte blev varnade.

Jag vet inte hur det slutar, men om farsen fortsätter på samma sätt och utan förändringar tänker jag hämta en påse popcorn, lägga upp fötterna på en bekväm fotpall och titta på spektaklet med ett småleende.

Gärna till tonerna av Sonny & Chers ”I got you babe”.