Reeperbahn levererar med välrepad pondus

Foto: TOMMY SÖDERGREN/ROCKFOTO
Bra på riktigt Reeperbahn med en hes Olle ljungström vid micken är ikväll den enda akten som som lyckas ta sig över gränsen mellan nostalgi och bra på riktigt.
ROCKBJÖRNEN

”Forever Young” är ett nytt, oblygt 80-talsnostalgiskt turnépaket som i marknadsföringen satsar nästan lika hårt på klassåterträffskänslan som på vilka artister som står på scen.

En hel del av de 2 547 i premiärpubliken har också släpat fram gamla neonrosa klänningar och skinnslipsar. Det är ofta lika mycket folk i restaurangtältet som framför någon av de två scenerna.

Vilket är både förståeligt och synd, för kvaliteten varierar.

The Killers-cover

Howard Jones gör ett oväntat ambitiöst set men det blir mest jubel i en cover på The Killers ”Human”. Lustans Lakejer känner vi sedan länge som stabila retrounderhållare och Ultravox är lika värdigt vitala som i Stockholm i april. Men förhandssnacket handlar mest om Reeperbahn.

Stockholmsbandet har inte spelat live ihop sedan 1986 och Danne Sundquist står i publiken istället för på scen, så det vi får är tre gamla Reeperbahnmedlemmar med förstärkning, och en mer än lovligt hes Olle Ljungström vid micken. Vilket smärtar, för låtar som ”Peep-show” och ”Förnedringen” låter fortfarande väldigt moderna, och Reeperbahn levererar med stor, välrepad pondus.

I kväll är de den enda akten som på allvar lyckas häva sig över gränsen mellan nostalgi och bra på riktigt.

FAKTA

Reeperbahn

Konsert på Forever Young, Bergs Slussar, Linköping.

Bäst: ”Det vackra livet”. Sämst: En trasslig ”Havet ligger blankt”.