Orkanen bubblar under ytan

Glimrande mystiska Sade briljerar med blodig kamp för kärleken

Foto: JERKER IVARSSON
Sade briljerar.
ROCKBJÖRNEN

Bedövande vackert. Svårslaget elegant.

Men under den perfekta ytan bubblar en orkan av blues.

Den som väntar på Sade väntar aldrig för länge.

Foto: JERKER IVARSSON
Sade Adu och hennes band levererar en stark show för fansen i Globen.

För väntat har vi gjort. Sade har inte varit på Europaturné sedan 1993 och senaste Sverige-besöket ligger ännu längre tillbaka i tiden. Ett väldigt litet antal fantastiska skivor och minimla mediekontakter har sedan dess hjälpt till att bygga upp en aura av glimrande mystik kring London-bandet.

Jo, de är ett band, hur svårt man än har att se sångerskan Sade Adu som något annat än den vuxna popmusikens kanske mest självlysande fixstjärna.

Som en dramaserie

Förväntningarna svärmar således som nervösa bin inne i Globen.

Och som de infrias.

Sades show är som en dramaserie i fristående 22 avsnitt, varje nummer har sin egen ton och iscensättning. Men temat – den ofta smärtsamma, ibland rent blodiga kampen för kärleken – är glasklart.

Aldrig någonstans är gesterna stora eller övertydliga, alla känslorna vibrerar alldeles under den svalt perfekta ytan och det är däri hela storheten ligger.

Det är elegant, närmast virtuost sparsmakad popmusik, som ofta blir starkare ju mer musikerna håller igen. Mästerliga balladen ”Pearls”, om ett liv som ”hurts like brand new shoes”, är Sade ensam över stråkar, där ett ”hallelujah” för full hals plötsligt känns som en explosion, eftersom hon så sällan glänser med rösten.

Samma sak när det väl kommer ett rökigt saxsolo i ”Jezebel” eller en krämig gitarr i ”Is it a crime”, det känns nästan som att himlen öppnar sig.

Samma subtila accentuering präglar det visuella. Varmt rött ljus, diskreta draperier och videoprojektioner på en tunn slöja som emellanåt bäddar in hela scenen i bilder.

Den 52 år unga sångerskan byter från tajt svart till filmstjärnig vit långklänning och glider runt med försiktiga danssteg men får ändå nästan hela Globen på fötter i ”The sweetest taboo”.

Hårdföra 90-talsgitarrer

Jag älskar kanske inte när några hårdföra 90-talsgitarrer vid några tillfällen försöker spela funkrock men smälter desto mer när Thin Lizzys ”Still in love with you” låter som gjord för Sade.

Framför allt är jag glad över att få ha varit med den här kvällen.

För nu lär vi få vänta igen.

FAKTA

Konserten låt för låt

Soldier of love

Your love is king

Skin

Kiss of life

Love is found

In another time

Smooth operator

Jezebel

Bring me home

Is it a crime

Still in love with you

All about our love

Paradise

Nothing can come betwen us

Morning bird

King of sorrow

The sweetest taboo

The moon and the sky

Pearls

No ordinary love

By your side

Extranummer:

Cherish the day

Sade

Plats: Globen, Stockholm.

Publik: 7 765.

Längd: Två timmar.

Bäst: ”Is it a crime” och ”Pearls”.

Sämst: Riffmaskinpopen i nya ”Love is found”.

ARTIKELN HANDLAR OM