Kraftlöst, Britney

... men till slut hettar showen till – till Britney Spears i Malmö

1 av 4 | Foto: Foto: BULLS
Oinspirerat Britney Spears hade ingen av sina bästa dagar i Malmö i går. Nöjesbladet publicerar i dag bilder som är tagna vid tidigare tillfällen under Britney Spears turné. Detta på grund av de orimliga fotokrav som Britney Spears management utfärdade för att få plåta konserten i Malmö Arena.
ROCKBJÖRNEN

MALMÖ. Basen är fet som en bukstinn Vänergädda.

Låtarna är några av de vassaste moderna svenskhitsen som har skrivits.

Det dånar ibland mer från publiken än ur ljudanläggningen.

Tyvärr är det mer omständigheterna kring Britney än hon själv som räddar Sverigepremiären.

För det är en lam Britney Spears som möter fansen på det första av två datum i Sverige. Det trots att en bara drygt halvfull arena lyckas låta som om arrangören byggt ut lokalen med läktare både under och över scenen.

Obegripliga monologer

Men det tycks hjälpa väldigt lite. Britney verkar matt. Inte för att det som händer på scen egentligen är iögonfallande dåligt, bara oinspirerat. Alldeles oavsett om hon sjunger eller singbackar rösten som kommer ur högtalarna. Definitivt oavsett hur många eller få kilon hon väger.

Problemet är också precis som på Europapremiären i St Petersburg de obegripliga och förinspelade inslagen där en stalker mumlar monologer om Britney och ”femme fatales”. Likt Gagas ”Monster ball” dödar de utdragna scenerna snabbt stämningen som Britney knappt hinner bygga upp mellan filmerna. Och då är Malmöpubliken ändå imponerande förlåtande inför de sega scenbytena som inslagen ska täcka.

Sexkladdig houseklubb

Trots att både basen och publiken har dårdånat i en timme är det först i de sista 25 minuterna som Britney – och showen – verkligen hettar till. När sångerskan vågar gå hela vägen med sin hårda, beatstyrda housepop är hon den moderna dansdrottning som hon måste vara för att fortfarande kunna tas på allvar live. Då, i brutala och helt kompromisslösa versioner, blir hon den självsäkra och unika artist som framför allt senaste albumet utstrålar.

”I wanna go” blir medryckande Ayia Napa-house. ”Womanizer” stålbehandlas. ”Toxic” förvandlas till technopumpande japanskräck och ”Till the world ends” gör den präktiga arenan till en sexkladdig houseklubb.

Inget gull eller tramsande. Bara obarmhärtigt ös.

Det är så jag skulle vilja minnas resten av spelningen också. Det går inte i kväll.

Britney Spears

”Femme fatale tour”

Malmö, Malmö Arena

Publik: 6 614 personer, drygt halvfullt. Längd: 85 minuter. Bäst: Brutalbonanzan som avslutar kvällen. Framför allt vansinnesversionen av ”Toxic” och undergångspartyt ”Till the world ends”. Sämst: ”Don’t let me be the last to know” i smetig etnotappning.

ARTIKELN HANDLAR OM