Bandet tar publiken till kokpunkten

Foto: Mikkel Hansen / Rockfoto
Sousafonisten Damon ­Bryson.
ROCKBJÖRNEN

The Roots är alltid bättre än det mesta men frågan är om jag någonsin sett dem lika laddade som den här eftermiddagen.

Kanske beror det på att polaren Bruce Springsteen står vid sidan av ­scenen och kollar in dem. ­Troligare är att de blir lika tända av den unikt vänliga vibe som så lätt och gärna tar över den här festivalen så fort solen skiner.

Hyllar Adam Yauch

Philadelphia-crewet smäller i alla fall på med en feelgood-föreställning som öppnar med Beastie Boys ”Paul Revere” – en hyllning till Adam Yauch – och både band och publik sjuder upp till kokpunkten på en hundradels sekund.

Låtarna slår i varandra helt sömlöst och idiottajt, dirigerade av den väldige trummisen ?uestlove, och i The Roots värld finns som vanligt inga regler. De är coolt jazziga i ”Mellow my man” för att en stund senare befinna sig mitt i ett medley med små bitar av bland mycket annat Guns N’Roses- och Led Zeppelin-låtar.

Bastuba i publiken

Sousafon-spelaren Damon ”Tuba Gooding Jr” Bryson ger sig ut i ­publiken med sitt jätte­instrument och det uppsluppna bara trappas upp i finalen, när Black Thought driver fram enorma versioner av signaturen ”The seed (2.0)” och Curtis Mayfields ”Move on up”.

Livemusik ändå. Tänk så kul det kan vara.

The Roots

Plats: Orange scen, ­Roskildefestivalen Bäst: Allt, till och med trum­solot. Sämst: Det här var enda ­giget i Skandinavien.