Sakral popmusik som är på riktigt

till Anna von Hausswolff

Foto: Linda Forsell
Anna von Hausswolf.
ROCKBJÖRNEN

STOCKHOLM. Som albumartist är Anna von Hausswolff förbluffande färdig.

Som scendito har hon en bit kvar att vandra.

På sitt andra album gör Anna von Hausswolff sparsmakad, sakral och egen popmusik. Texternas teman kretsar kring det största och viktigaste i livet. Som saknaden efter en morfar som gått bort. Det är ett tecken i tiden.

När tomma statusuppdateringar tar oproportionerligt stor plats i våra liv suktar vi efter någonting som är på riktigt, någonting som känns.

På scen väljer 25-åringen delvis en annan väg. Med sig har hon sitt fem personer starka band, bland annat bestående av två gitarrister med väldigt nära till varsin pedalarsenal. Singeln ”Mountains crave” mynnar ut i en kakafoni av oljud.

Personligen föredrar jag när Anna sjunger sånger som ”Red sun”, endast ackompanjerad av sin egen kyrkorgel. Hon rymmer ju så mycket stor popmusik och har en så färdig idé om den att hon – med handen på hjärtat – inte behöver någonting annat.

FAKTA

Anna von Hausswolff

Konsert på Stockholm Music & Arts

Bäst: ”Red sun”

Sämst: Att inte den musikaliska minimalismen får råda som den vill.