Mollys uppmaning: Våga visa dig sårbar

1 av 12
ROCKBJÖRNEN

Molly Sandén kastade kläderna i protest mot vikthets.

Nu startar hon en kampanj med hopp om att fler ska känna stolthet över sina kroppar.

– Våga visa dig sårbar och naken, säger artisten.

Mollys inlägg på Instagram.

I musikvideon till låten ”Freak” visade Molly Sandén, 22, sin kropp.

I sin nakenhet lät hon både garden och kläderna falla.

Sångerskan våndades för vikthån men möttes av nätkärlek.

Molly Sandén berättar att mängder av människor har hört av sig för att tacka och för att dela med sig av sina egna berättelser om komplex och vikthets.

Nu startar hon kampanjen #överminstoltakropp, som går att följa via sociala medier.

– Eftersom så många hört av sig och tackat, som känt att jag genom att ha visat mig sårbar och stolt då hjälpt dem att själva känna en stolthet över sin kropp, så vill jag spinna vidare på det här. Jag brinner så starkt för den här frågan, säger hon.

”Betyder jättemycket”

Vad är ditt mål med den här kampanjen?

– Först och främst att få andra att våga vara sig själv och att våga stå för det, visa upp det. Våga visa dig sårbar och naken. Vi är fina som vi är. Jag vill också uppmana till att gå in under hashtaggen och skriva fina saker till varandra. Jag tror att det betyder jättemycket om vi kan stärka varandra, säger hon.

Matas med skeva ideal

Molly Sandén menar att vi är matade med enformiga bilder av hur en kropp ”ska” se ut.

– Jag brukar jämföra det rådande idealet vid Victoria's secret-modeller. Det är vad vi matas av i media och på tv. Men vi ser ut på så många olika sätt. Jag vill att vi breddar normen och ökar acceptansen för att vi ser olika ut, säger hon.

Molly Sandén har berättat hur hon som yngre mobbades för sin vikt och att musikbranschen, särskilt i USA, uppmanat henne att ”bli av med några kilo”.

Som ung önskade hon att någon annan artist eller förebild hade kunnat ta ställning för ett sundare kroppsideal på samma sätt som artisten nu vill göra.

– Jag kommer ihåg att jag saknade det. Någon som förklarade att man inte behöver se ut på ett visst sätt. På senare år har det dykt upp fler, Adele är ett jättebra exempel, och för mig är det en ära att få vara ett slags ansikte utåt för något som jag brinner så starkt, säger Molly Sandén.

4 andra nakenprotester

Molly Sandén är inte den första kändisen att slänga kläderna mot kroppsidealen.

Lind Öhrn Lernström

Lind Öhrn Lernström

”Det är viktigt att jobba mot osunda ideal”

Lind Öhrn Lernström, 30, är chefredaktör för Vecko­revyn. I samband med kampanjen ”Size Hero” fotograferades hon och flera av hennes medarbetare iförda enbart trosor.

”Det är viktigt att jobba mot osunda ideal. Men det behöver ske hela tiden, inte bara var tredje år när debatten blossar upp. Tanken med utviket i Veckorevyn var att hylla kvinnokroppen. Vi ville visa att vi alla ser olika ut och diskutera hets och komplex. Jag är inte särskilt blyg av mig och tyckte inte det kändes konstigt. I min text skrev jag om sjukdomar jag haft. Utviket gav effekt. Det skapade en debatt. Egentligen var det en ganska liten del av kampanjen, men det fick all uppmärksamhet. Kanske att jag ­hade gjort annorlunda kring just det i dag. Samtidigt, utan utviket ­hade vår kampanj inte varit lika framgångsrik.”

Amelia Adamo

Amelia Adamo.

”Läsare har tyckt att jag både är kaxig och exhibitIonist”

Chefredaktören Amelia Adamo, 67, har vid flera tillfällen poserat naken på omslagen av sina ­tidningar Amelia och ­M-Magasin.

”Mina närmaste har skämts för mig, läsare har tyckt att jag både är kaxig och exhibitionist. Ambitionen har varit att visa en annan typ av hud, en rundare och oretuscherad kropp. I M-Magasin tyckte många att jag såg för fixad ut. Att jag mer försökte visa ’titta vad snygg jag är, en 60-årig kvinna’. På ett sätt har utvik förmodligen ­liten effekt, eftersom det behöver ­göras igen och igen och igen. Jag ångrar det absolut inte, det finns stora skäl att protestera mot den magra ideal­bilden. Det finns en extremt ensidig kvinnokropp för de som befinner sig i rampljuset. Modeindustrin verkar inte påverkas. När vi ska fotografera vanliga kroppar, vad det nu ens är, finns inga provkollektioner ­ i annat än storlek 36 eller 38. Det finns ett rejält motstånd från den världen att försöka spegla hur verkligheten ser ut.”

Isabella ”Blondinbella” Löwengrip

"Blondinbella".

Ville visa på mångfalden

När Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, 23, var chef­redaktör för ­magasinet ­Egoboost valde hon 2012 att vika ut sig på omslagsfotot.

Genom att kasta kläderna ville hon, liksom Molly Sandén nu gör, visa på kroppens mångfald.

- Det är provocerande att gå ut med en bild utan kläder, men jag har alltid försökt visa att jag älskar min kropp. Det blir större effekt med en ­sådan här bild, sa ­Isabella Löwengrip då.

Hon kritiserade tidningsomslagskulturen.

- Tittar man på de flesta tidningsomslagen så ser folk likadana ut, det är samma rådande tändsticksideal.

Linda Skugge

Linda Skugge.

Tröttnade på retuscherat

Skribenten och debattören Linda Skugge, 40, tröttnade på retuscherade utvikningstjejer och ­valde att vika ut sig i tidningen Bon 2007. Osminkad och i vardagliga underkläder fotograferades hon till omslagsbilden. För två år sedan berättade Linda Skugge för Aftonbladet att hon inte fick ta emot några positiva reaktioner över huvud ­taget.

- Jag ­ville visa hur jag ser ut. På riktigt. Folk tyckte det var fruktansvärt, äckligt och fult. Ingen tyckte att jag var modig, sa hon då.

ARTIKELN HANDLAR OM